تلگرام
کانال ائل در تلگرام
دنبال کنید

پاسخی که تنگه ابوقریب به مخاطب می دهد:

تجسم صحنه های حیرت انگیز جنگ با پرهیز از مبالغه و شعارزدگی / روایتی صریح از نقطه عطف فراموش شده جنگ و قربانیان بی دفاع

تنگه ابوقریب، بدور از هرگونه قهرمان سازی خیالی و فرازمینی و با پرهیز از مبالغه و شعارزدگی، تصاویر حیرت انگیزی از واقعیت های ماه های پایانی دفاع مقدس را به تصویر کشیده است.

تجسم صحنه های حیرت انگیز جنگ با پرهیز از مبالغه و شعارزدگی / روایتی صریح از نقطه عطف فراموش شده جنگ و قربانیان بی دفاع

 ائل / صابر عیسی پور


فیلم "تنگه ابوقریب" ساخته بهرام توکلی که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر جریان ساز شد، این روزها در پرده سینما قدس و ستاره باران تبریز در حال اکران است.

فیلمی با صحنه های جذاب و اکشن و روایتی متفاوت تر از دفاع مقدس که با تعدد سکانس های متحیر کننده، دیدگان هر بیننده ای را به خود جلب می کند تا نظاره گر پایان آن باشد.

این فیلم که به بیان گوشه ای از مظلومیت های فراموش شده جنگ 8 ساله ایران می باشد، بدور از هرگونه قهرمان سازی خیالی و فرازمینی و با پرهیز از مبالغه و شعارزدگی، تصاویر حیرت انگیزی از واقعیت های ماه های پایانی دفاع مقدس را به تصویر کشیده و برای جوانانی که جنگ را لمس و درک نکرده اند؛ فضایی به وجود می آورد تا صحنه های مظلومیت، آوارگی ملت ایران در دهه 60 را با پوست و استخوان خود لمس کنند.

عنوان فیلم(تنگه ابوقریب) برگرفته از محل وقوع اتفافات مدنظر فیلم، همان جایی که از حافظه تاریخی افراد رو به فراموشی بود، همان نقطه ای که فرزندان غیرتمند خمینی کبیر، معادلات ذهنی صدام را تغییر داده و سرنوشت جنگ را به نفع خود تغییر دادند، همان نقطه ای که فرزندانش در یک ماموریت کاملا داوطلبانه و با امتناع ایثارگرانه از رفتن به مرخصی استحقاقی، نام خود را در تاریخ جنگ ماندگار کردند.

این فیلم روایتی صریح و بدون شعار و توهم از صحنه جنگ ایران بوده که با تصاویر حماسی و مهیج کننده، خلوص بچه‌های جنگ را به خوبی تصویر کرده است. فقدان قصه خاص از جمله نقدهایی است که می توان به جدیدترین ساخته بهرام توکلی وارد کرد اما توجه فیلمساز به داستان این تنگه بعنوان نقطه عطف و البته فراموش شده تریخ جنگ، تا حد زیادی این ضعف را برطرف می کند.

در تنگه ابوقریب علاوه بر صحنه های نزدیک به واقعیت جنگ، مردمان جنگ زده بخصوص کودکان بی پناهی را می بینیم که وحشت از صدای بمب، بر آوارگی و تشنگی و گرسنگی آنها افزوده است و همچنین قربانیان سلاح های شیمیایی، بیش از دیگران، خاطر هر نوعدوستی را مکدر می کند. بی شک دیالوگ ماندگار " حواست باشه ما نمی‌جنگیم ما داریم از خانه و کاشانه و سرزمین‌مون دفاع می‌کنیم"  توسط جواد عزتی که نقش دانشجوی رزمنده شجاع و بامنطق را بازی می کند در پاسخ به عکاس نوجوان گواهی بر مردمی بودن دفاع مقدس است.

عکاسی که کنجکاوی برای ثبت صحنه ها، او را با انبوهی از سوالات و ترس ها، تا پای خط مقدم کشاند و سرنوشت دیگری برایش رقم می خورد؛ سند دیگری بر عدم شعارزدگی فیلم می باشد.

البته نباید از سهم بسزایی فیلمبردار و چهره پرداز "تنگه ابوقریب" در خلق باورپذیر صحنه‌های جنگی به راحتی عبور کرد. یکی دیگر از نقاط اوج این داستان، گرفتن احساسات کاذب از بیینده می باشد بطوری که در حساس ترین شرایط جنگی، شاهد شوخی های جالب رزمندگان هستیم.

در هر حال به کسانی که بدنبال لمس نزدیک به واقعیت جنگ 8 ساله ایران هستند، توصیه می شود پای این فیلم بنشینند تا پاسخ بخشی از سوالات خود در مورد دفاع مقدس را دریابند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

https://goo.gl/d6sTpq
*** Section News End AdSense ***
*** Section AdSense ***