تلگرام
کانال ائل در تلگرام
دنبال کنید

عضو سابق شورای شهر در گفتگو با ائل:

زد و بندها مانع از نظارت شورا بر عملکرد شهرداری می شود / درآمد سیصد میلیاردی شهرداری با چشم پوشی از تخلفات مربوط به ماده صد

شیاری، عضو سابق شورای شهر تبریز در گفتگو با ائل مطرح کرد: تا زمانی که شفافیت وجود نداشته باشد، قطعا فساد وجود خواهد داشت.

زد و بندها مانع از نظارت شورا بر عملکرد شهرداری می شود / درآمد سیصد میلیاردی شهرداری با چشم پوشی از تخلفات مربوط به ماده صد

علی شیاری در گفتگو با ائل در خصوص بحث فساد شهرداری تبریز گفت: اولین موضوعی که در بحث فساد به نظر می رسد، موضوع عدم شفافیت در مجموعه شهرداری در همه امور است و تا زمانی که شفافیت وجود نداشته باشد، قطعا این قبیل مشکلات وجود خواهد داشت.

زد و بند های بین شورا و شهرداری مانع از نظارت شورا بر عملکرد شهرداری می شود

وی ادامه داد: موضوع بعدی عدم نظارت بر عملکرد شهرداری است. طبق قانون شورای شهر ناظر بر شهرداری می باشد اما به دلیل نبود امکانات و تخصص لازم در شورا و گسترده بودن حوزه فعالیت های شهرداری، عملا نظارت شورا بر شهرداری وجود خارجی ندارد و به دلیل وجود یک سری زد و بند ها این نظارت حداقلی هم به صفر می رسد. ناظر بعدی سازمان بازرسی می باشد که این سازمان نیز به دلیل نبود اشرافیت کافی بر مسائل جاری شهرداری، توانایی نظارت قابل قبول بر عملکرد شهرداری را ندارد.

شهرداری با چشم پوشی از تخلفات ماده صد، درآمد سیصد میلیاردی کسب می کند

این عضو سابق شورای شهر ضعف در قوانین را دلیل دیگر به وجود آمدن فساد دانست و ابراز نمود : بعضی از قوانین فعلی نیاز به اصلاح دارند و یا در قسمت هایی خلاء وجود دارد. به طور مثال زمانی که اختیارات صدور پروانه را به شهرداری های مناطق می سپاریم، قطعا احتمال انجام فساد وجود دارد یا مثلا وقتی که سالانه چیزی بالغ بر دویست، سیصد میلیارد برای ردیف تخلفات اختصاص داده می شود و معنی این کار عبارت است از اینکه در طول سال در سطح شهر تخلافاتی اتفاق خواهد افتاد و شهرداری هم هیچ کاری با این تخلفات نخواهد داشت و از طریق این تخلفات درآمد سیصد میلیاردی کسب خواهد کرد. لذا این یک فاجعه در قوانین موجود در شهرداری محسوب می شود.

چشم پوشی از تخلف و سپس تشکیل پرونده برای تخلف و کسب درآمد

وی ادامه داد: نتیجه این می شود که وقتی شهرداری شاهد تخلفاتی از جانب افراد باشد، چشم پوشی خواهد کرد ( البته این حالت مثبت می باشد ) و دلیل این چشم پوشی تشکیل پرونده برای افراد و اخذ پول بخاطر این تخلف است. حالت منفی هم این طور می شود که مبلغی توسط مامور رسیدگی به تخلفات از افراد گرفته می شود تا از تخلفات چشم پوشی کند.

نباید از افرادی که سابقه مبهمی دارند استفاده شود

شیاری در خصوص نقش مدیران در به وجود آمدن فساد گفت: بسترهای انجام فساد غیرقابل انکار هستند و قائدتا زمینه هایی برای فساد وجود دارند اما به هر حال نقش مدیران نیز در شکل گیری فساد تعیین کننده می باشد. یک مدیر می تواند همان لایحه قانون تخلفات ماده صد را که منجر به وقوع فساد می شود، حذف کند. یک مدیر می تواند افرادی را که سابقه کاری مشخص و موفقی دارند را در پست ها قرار دهد و از افراد مورد دار که ابهاماتی در سابقه آنها وجود دارد استفاده نکند.

آیا همه می توانند برای اعاده دادرسی به رئیس قوه قضائیه مراجعه کنند؟

وی در خصوص اعمال نفوذ ها در اجرای احکام مفسدین گفت: طبق قانون فردی که محکوم می شود باید مجازات شود اما یک روال قانونی وجود دارد که بر طبق این روال، ابتدا یک دادگاه بدوی و بعد از آن دادگاه تجدید نظر تشکیل می شود. بعد از دادگاه تجدید نظر، یک پیش بینی در قانون صورت گرفته شده است که این پیش بینی از اختیارات رئیس قوه قضائیه می باشد که طبق قانون فرد می تواند مراجعه کرده و در خواست اعاده دادرسی نماید. اما سوالی که اینجا مطرح می باشد این است که آیا هرفردی می تواند به رئیس قوه قضائیه دسترسی داشته باشد؟!

شهرداری هر طور که صلاح می داند بودجه را اجرا می کند

این عضو سابق شورای شهر در خصوص بحث تفریغ بوده شهرداری نیز گفت: در بحث جابجایی بودجه، شهردار حق اعمال 10 یا 20 درصد جابجایی را دارد که این جابجایی نیز باید دلیلی داشته باشد. اما متاسفانه در سنوات گذشته و حتی در شورای سوم نیز اینگونه بوده است که شهرداری هرطور که خودش صلاح دانسته عمل کرده است و ردیف ها را حذف و جابجا می کند و در آخر کار با چند رأی این موضوع را به تصویب شورا می رساند در حالی که طبق قانون 10 یا 20 درصد اجازه جابجایی در بودجه را دارد.

در بعضی شهر ها دیوان محاسبات در بحث نظارت بر عملکرد شهرداری ورود پیدا کرده است

وی تأکید کرد: یکی از راهکارهای اصلی برای جلوگیری از وقوع فساد در شهرداری، ورود دیوان محاسبات می باشد. به دلیل وجود خلاء در قانون، بعضی معتقد هستند که دیوان محاسبات حق ورود ندارد اما استدلال دیوان محاسبات این است که قانون به دیوان اجازه ورود داده است و حتی در بعضی از شهرها این اتفاق افتاده است.

در صورت ورود دیوان محاسبات، مدیران حق جابجایی ردیف های بودجه را ندارند

شیاری در ادامه افزود: دیوان محاسبات یک دستگاه عریض و طویل می باشد که اولا تخصص لازم برای این کار را دارد ثانیا کارگروه هایی در داخل دیوان برای این کار تشکیل شده است و اگر دیوان محاسبات ورود پیدا کند، امکان تغییر و جابجایی حتی یک ردیف بودجه ای نیز وجود ندارد. حتی به طور مثال مدیر دستگاه حق ندارد بودجه را از امور جاری برداشته و به امور پژوهشی انتقال دهد و در صورت انجام این کار باید پاسخگو باشد.

شورای شهری که مدیران مناطق و سازمان ها را انتخاب می کند، نمی تواند شهردار را مورد بازخواست قرار دهد

وی ادامه داد: در حالی که شورای شهر به دلیل نبود تخصص و زمان کافی و همچنین به دلیل زد و بند های صورت گرفته، توانایی لازم برای نظارت را ندارد. به طور مثال وقتی که عضو شورای شهر فردی را به عنوان مدیر انتخاب می کند، دیگر نمی تواند نظارت جدی بر عملکرد شهرداری داشته باشد یا مثلا زمانی که استخدام های متعددی توسط اعضای شورا انجام می گیرد، اعضای شورا دیگر نمی توانند شهردار را بخاطر انجام خلاف یا فساد مورد بازخواست قرار دهند.

نباید با تغییر مدیر در یک سازمان کلیه نفرات به صورت اتوبوسی بیایند

این عضو سابق شورای شهر تعریف قانون و شاخص در بحث عزل و نصب ها  را راهکار دیگری برای پیش گیری از وقوع فساد دانست و گفت: باید در بحث عزل و نصب ها یک شاخص و قانون حاکم باشد و این طور نباشد که با تغییر مدیر در یک سازمان کلیه نفرات به صورت اتوبوسی بیایند و به همان صورت کنار گذاشته شوند. باید مشخص شود فردی که تا دیروز یک مسئولیت معمولی و جزئی داشته است، چرا و چگونه به عنوان مدیر یک منطقه یا مدیر عامل سازمان انتخاب می شود.

باید ارتباط چهره به چهره شهرداری با شهروندان را قطع کرد تا امکان وقوع فساد وجود نداشته باشد

وی در خصوص الکترونیکی کردن فعالیت های شهرداری نیز خاطرنشان کرد: باید با الکترونیکی کردن و شبکه ای کردن سیستم شهرداری، ارتباط چهره به چهره شهرداری با شهروندان را قطع کرد. به گونه ای که شهروندان بتوانند برای اخذ مجوز پروانه به صورت اینترنتی اقدام کرده و هزینه های مربوط را نیز به صورت اینترنتی پرداخت و مجوز لازم برای پروانه را اخذ کنند. در غیر اینصورت و زمانی که فرد برای انجام این کار به شهرداری مراجعه کرده و با کارکنان به صورت چهره به چهره روبرو می شود، قطعا امکان ایجاد فساد در این حالت وجود دارد.

سیستم معیوب انتخابات شایسته سالاری و حاکمیت نخبگان را از بین برده است

شیاری با معیوب دانستن سیستم انتخاباتی کشور ادامه داد: سیستم انتخابات در کشور یک سیستم معیوبی است و تا زمانی که این سیستم معیوب اصلاح نشود، ما با عدم حاکمیت نخبگان و عدم شایسته سالاری روبرو خواهیم بود. یعنی زمانی که فرد به صورت چهره به چهره انتخاب می شود، مدیون افراد می شود و باید برای افرادی که به این نفر رأی داده اند شغل پیدا کند و آنها را در پست های مخصوص قرار دهد.

وزیر را رئیس جمهور انتخاب نمی کنند بلکه نمایندگان مجلس این کار را می کنند

وی در پایان ابراز نمود: وقتی که نمایندگان مجلس به استاندار می گویند که چه کسی باید فرماندار شود، اگر استاندار خوب کار نکند، نماینده ای که فرماندار را انتخاب کرده است دیگر نمی تواند به استاندار خورده بگیرد. یا مثلا زمانی که مدیران مناطق شهرداری و مدیران عامل سازمان ها توسط اعضای شورای شهر انتخاب می شود، دیگر آن عضو شورا نمی تواند شهردار را مورد بازخواست قرار دهد.حتی در سطح ریاست جمهوری نیز این اتفاقات می افتد. شما تصور نکنید که وزیر را رئیس جمهور انتخاب می کند یا استاندار را وزیر تعیین می کند. لذا باید سیستم معیوب انتخابات اصلاح شود.


مطالب مرتبط:

فعال رسانه ای در گفتگو با ائل:چنبره زدن برخی افراد تیمی در شهرداری و عدم نظارت، منجر به ایجاد شائبه فساد شده است

بیگی در گفتگو با ائل:بالا بودن اعداد و ارقام فساد در شهرداری، شبکه ای بودن این فساد ها را نشان می دهد

فعال فرهنگی: عامل اصلی فساد ساختاری شهرداری، سیستم معیوب آن است

فعال فرهنگی در گفتگو با ائل:فرسودگی قواعد و ضوابط نقص بزرگ ساختار شهرداری است

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در گفتگو با ائل:نظارت باید آنچنان قوی باشد که کسی جرأت فساد پیدا نکند

عضو ادوار شورای شهر تبریز در گفتگو با ائل:بودجه مصوب شورا با بودجه اجرایی توسط شهرداری اختلاف دارد

عضو شورای شهر در گفتگو با ائل:وجود فساد مافیایی در بودجه فرهنگی شهرداری

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

https://goo.gl/tSERjs
*** Section News End AdSense ***
*** Section AdSense ***