تلگرام
کانال ائل در تلگرام
دنبال کنید

عضو ادوار شورای شهر تبریز در گفتگو با ائل:

بودجه مصوب شورا با بودجه اجرایی توسط شهرداری اختلاف دارد / نهادهای نظارتی داخل شهرداری کارایی لازم را ندارند

مدبر، عضو ادوار شورای شهر تبریز در گفتگو با ائل گفت: در داخل شهرداری نظارت ها به طور جدی صورت نمی گیرد.

بودجه مصوب شورا با بودجه اجرایی توسط شهرداری اختلاف دارد / نهادهای نظارتی داخل شهرداری کارایی لازم را ندارند

جعفر مدبر در گفتگو با ائل در خصوص بحث فساد در شهرداری تبریز و دلایل به وجود آمدن این فساد ها گفت: شهرداری یک مجموعه عریض و گسترده ای است و متأسفانه سیستم های نظارتی داخل شهرداری آن طور که باید در بحث نظارت جدی نیستند و شاید به نوعی انگیزه ای برای جدی بودن در امر نظارت وجود ندارد.

در صدور پروانه ها موانعی ایجاد می شود و برای رفع این موانع انتظاراتی وجود دارد

وی افزود: به طور مثال وقتی یک فرد برای اخذ  پروانه به شهرداری مراجعه می کند و با این پروانه منافع میلیاردی کسب خواهد کرد، آن مجموعه و کادر بعضاً وسوسه شده و موانعی ایجاد می کنند و برای رفع این موانع بعضی انتظارات از فرد دارند و حتی در صورت برخورد با این افراد، نحوه برخورد به گونه ای نیست که برای سایرین مایه عبرت باشد که باعث تداوم این کارها می شود.

شورای شهر ناظر بر عملکرد شهرداری و تعیین کننده سیاست های کلان شهرداری است

این عضو سابق شورای شهر تبریز در خصوص نهاد های ناظر بر عملکرد شهرداری ابراز نمود: از نظر قانونی وظیفه نظارت بر شهرداری برعهده شورای شهر می باشد که این مسئولیت از طرف مردم به شورا واگذار شده است تا بر عملکرد شهرداری نظارت داشته باشد.در کنار امر نظارت بحث سیاست گذاری کلان شهرداری و نظارت بر نحوه اجرای این سیاست گذاری نیز بر عهده شورای شهر است.

بودجه مصوب شورا با بودجه اجرایی توسط شهرداری اختلاف دارد

وی ادامه داد: متاسفانه با توجه به تجربه ای که من در شورای شهر داشتم، سیاست گذاری های کلان توسط شورا انجام می گیرد اما در مرحله اجرای این سیاست گذاری ها، نظارت کافی انجام نمی شود که نتیجه این عدم نظارت بر اجرا، تغییر بودجه ها و پروژه ها می شود که نهایتا مدتی بعد به صورت متمم بودجه به شورا می آورند و شورا نیز مجبور به تصویب این متمم است.

بازرسی داخل شهرداری و حراست شهردای کارایی لازم را جهت نظارت ندارند

مدبر افزود: یک سری نهادهای ناظر نیز در داخل شهردای وجود دارند ازجمله حراست شهرداری و بازرسی داخلی شهرداری که در تمامی مناطق دفاتری در اختیار دارند که به نظر می رسد آن کارایی لازم را ندارند. همچنین سازمان بازرسی کل کشور به عنوان یک نهاد ناظر بالادستی می تواند در تمامی مسائل ادارت و سازمان ها نظارت داشته باشد که در زمانی که ما در شورا بودیم، انصافا نظارت خوبی از طرف این سازمان انجام می شد.

مدیران ارشد در کنترل و یا افزایش فساد شهرداری نقش بسزایی دارند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فساد موجود در شهرداری مربوط به مدیریت شهرداری می باشد و یا اینکه یک مشکل ساختاری و سازمان یافته است، تصریح کرد: این گونه نیست که فساد موجود در شهرداری بی ارتباط با مدیریت باشد. اصلی ترین مسئولیت یک سازمان بر عهده مدیریت این سازمان می باشد. درواقع سیاست گذاری و نحوه مدیریت مدیران است که هم می تواند جلوی فساد را گرفته و این بحث را خاتمه دهد و یا می تواند منجر به گسترش فساد در سازمان شود. لذا نحوه مدیریت مدیران ارشد سازمان به شدت در میزان پیشگیری از وقوع فساد و یا افزایش میزان فساد در سازمان تأثیرگذار است.

اعمال نفوذ در سازمان ها در حال نهادینه شدن است

این عضو سابق شورای شهر در خصوص اعمال نفوذ های انجام شده در مقابل اجرای حکم مفسدین نیز گفت: موضوع اعمال نفوذ در اجرای حکم مفسدین تنها مربوط به شهرداری و شورای شهر نمی باشد و متاسفانه در سازمان های مختلف این مشکل وجود دارد و این موضوع در کشور ما به نوعی در حال نهادینه شدن است و برای مقابله با این مسئله باید سیستم به نوعی مدیریت شود که فضای سازمان به سمت ارتباطات و اعمال نفوذ ها سوق داده نشود. اما وقتی شفافیتی در سیستم وجود نداشته باشد، این اعمال نفوذها وجود خواهد داشت و پر رنگ تر نیز خواهد شد. بالتبع شهرداری نیز از این قائده مستثنی نیست

شورا مجبور به تصویب تفریغ بودجه است و چاره ای ندارد

وی در مورد بحث تفریغ بودجه شهرداری خاطر نشان کرد: وقتی که بودجه توسط شورا تصویب و در اختیار شهرداری قرار می گیرد، گاها این اتفاق می افتد که شهرداری درمرحله اجرای بودجه، طبق مصوبه شورا عمل نمی کند. حال اگر در همان سال بودجه به صورت متمم به شورا آورده شد، باید بودجه اصلاح شود اما اگر در سال بعد آورده شد و بودجه مصوب و بودجه اجرایی با هم اختلاف داشت، شورا باید این تفریغ را تصویب کند.

مدبر ادامه داد: متاسفانه عملا مشاهده می شود که شورا مجبور به تصویب این تفریغ بودجه است تا مثلا روال قانونی کار طی شده باشد. در کل تفریغ بودجه یک ابزاری است که در شهرداری ها مورد استفاده قرار می گیرد و مدیران آنطور که دوست دارند بودجه را اجرا می کنند و در نهایت با این روش در شورا تصویب می کنند.

انتخاب افراد به دلایل طایفه ای، سیاسی، سلیقه ای صورت می گیرد

عضو ادوار شورای شهر در خصوص ارائه راهکار برای حل مسئله فساد در شهرداری گفت: انتخابات شورای شهر درواقع حضور با برنامه مردم در مدیریت شهری است. بنابراین باید خلاء های موجود در این موضوع رفع شود. به هرحال ما اکنون درگیر سکوت و خلاءهای قانونی هستیم و وظایف و اختیارات شورا در حد شهرداری ها خلاصه شده است. انتخاب اعضای شورا که نتیجه این کار نحوه نظارت درست بر عملکرد شهرداری خواهد بود، باید با شعور اجتماعی انجام شود در حالی که ما مشاهده می کنیم عوامل زیادی مانند انتخاب های طایفه ای، سلیقه ای، جناحی و سیاسی در رأی و نظر مردم تأثیر می گذارد که چیزی جز تأمین منافع عده ای خاص به ارمغان نخواهد آورد.

وی در پایان افزود: از طرفی متاسفانه همچنان سیستم مدیریت شهرداری آن طور که باید به رشد و بلوغ کافی نرسیده است. متاسفانه ما بارها شاهد بودیم بودجه ای را که توسط شورا تصویب شده بود، در اثر ایجاد تغییرات و فرستادن به فرمانداری، بودجه اجرا شده به هیچ عنوان همان بودجه تصویب شده در شورا نبود. لذا مردم باید براساس عملکرد افراد را انتخاب و روانه شورا کنند تا این مشکلات به وجود نیاید.

مطالب مرتبط:

فعال رسانه ای در گفتگو با ائل:چنبره زدن برخی افراد تیمی در شهرداری و عدم نظارت، منجر به ایجاد شائبه فساد شده است

بیگی در گفتگو با ائل:بالا بودن اعداد و ارقام فساد در شهرداری، شبکه ای بودن این فساد ها را نشان می دهد

فعال فرهنگی: عامل اصلی فساد ساختاری شهرداری، سیستم معیوب آن است

فعال فرهنگی در گفتگو با ائل:فرسودگی قواعد و ضوابط نقص بزرگ ساختار شهرداری است

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در گفتگو با ائل:نظارت باید آنچنان قوی باشد که کسی جرأت فساد پیدا نکند

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

https://goo.gl/CeX1yM
*** Section News End AdSense ***
*** Section AdSense ***