تلگرام
کانال ائل در تلگرام
دنبال کنید

فعال فرهنگی در گفتگو با ائل:

فرسودگی قواعد و ضوابط نقص بزرگ ساختار شهرداری است / پنهان کاری و عدم شفافیت در سیستم، زیاد است

رشیدی، فعال فرهنگی در گفتگو با ائل مطرح کرد: فرسودگی قواعد و ضوابط نقص بزرگ ساختار شهرداری است.

فرسودگی قواعد و ضوابط نقص بزرگ ساختار شهرداری است / پنهان کاری و عدم شفافیت در سیستم، زیاد است

روح اله رشیدی از فعالان فرهنگی تبریز در گفتگو با ائل در خصوص بحث فساد شهرداری تبریز گفت: ما فساد در شهرداری را مستقل از معنای کلی فساد تلقی نمی کنیم و منظور ما از فساد در شهرداری دقیقا به معنای عام می باشد یعنی هر حرکت و اقدامی که خلاف قانون و مصالح جامعه اتفاق می افتد و سرنوشت جامعه را به سمت ناکجا آباد می کشاند که این بی قانونی می تواند در تمامی حوزه ها اعم از اقتصاد، فرهنگ، سیاست و مسائل اجتماعی صورت پذیرد.

به دلیل وجود کاستی هایی در امر نظارت، امکان فساد در  سیستم شهرداری است

وی ادامه داد: اینگونه نیست که فساد تنها در شهرداری ها وجود دارد بلکه نگرانی ما از جریان کلی عادی شدن مسئله فساد است و اهمیتی که شهرداری دارد بخاطر ظرفیت هایی است که در این مجموعه وجود دارد و متاسفانه به دلیل وجود کاستی هایی در امر نظارت، امکان فساد در این سیستم بیشتر است.  

دایره گسترده ارتباطات و خدمات شهرداری، استعداد بروز فساد را افزایش می دهد

این فعال فرهنگی افزود: از طرفی نیز بحث گستره و فراگیری حوزه حضور و تاثیر شهرداری و ارتباطات بین نهادی سایر مجموعه ها با شهرداری مطرح می باشد. درواقع شهرداری از آن دسته مجموعه هایی است که از یک طرف با سایر نهاد ها و سازمان ها در ارتباط است و از طرف دیگر با تمامی لایه های اجتماع به لحاظ خدمات و... در ارتباط است. بعبارتی دایره گسترده ارتباطات و خدمات شهرداری، استعداد بروز فساد را افزایش می دهد. این استعداد زمانی تقویت می شود که امکان و مجال نظارت بر این مجموعه کاهش پیدا کند.

کارکنان و نیروها در بستر زمینه سازی شده توسط ساختار حرکت می کنند

رشیدی با تأکید بر اینکه فساد موجود مربوط به ساختار می باشد نه کارکنان، گفت: فساد موجود قطعا مربوط به ساختار شهرداری می باشد و نه کارکنان شهرداری. درواقع این ساختار است که ریل گذاری و زمینه سازی اصلی را انجام می دهد و کارکنان و نیروها در مسیر این ریل گذاری و بستر عملیاتی قرار می گیرند. بزرگترین نقصی که در ساختار وجود دارد فرسودگی و تاریخ مصرف گذشتگی یک سری ضوابط و قواعد می باشد که امکان تفسیر به رأی توسط اشخاص را بالا برده است.

در سیستم غیر قابل نظارت، حتی در صورت خواست مردم نیز امکان نظارت وجود ندارد

وی خاطرنشان کرد: عدم تناسب قواعد و ضوابط با نیازهای روز و تحولات اجتماعی و اقتضائات جدید شهر و پنهان کاری و عدم شفافیت در این سیستم بسیار زیاد است و عدم پاسخگویی نیز ناشی از عدم شفافیت است. زمانی که ما یک سیستم کاملا و مطلقا غیر قابل نظارت را در مقابل مردم قرار می دهیم، حتی در صورت خواست مردم بازهم امکان نظارت وجود ندارد.

شفافیت در اکثر حوزه ها تقریبا نزدیک به صفر است

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی استان افزود: شفافیت در عملکرد، امکانات، توزیع اعتبارات، انتصابات، ارتباط با سایر سازمان ها، همگی تقریبا نزدیک به صفر است که این خود زمینه بروز فساد است. افراد، گروه ها و باندهایی که انگیزه فساد در آنها وجود دارد، به راحتی می توانند در بستر پنهان کاری و عدم شفافیت پروژه های خود را جلو ببرند.

شهرداری موظف است هر شش ماه یک بار گزارشی از هزینه ها و درآمد های خود را ارائه دهد

وی در خصوص نهاد های ناظر بر عملکرد شهداری نیز گفت: بعد از اجرای قانون شوراها، نهاد ناظر بر عملکرد شهرداری، شورای شهر است. به طوری که بر اساس قانون شهرداری موظف است هر شش ماه یک بار گزارشی از هزینه ها و درآمد های خود را ارائه دهد. درواقع نهادی که ابتدا آن را مسئول می دانیم شورای شهر می باشد و طبیعتا فرمانداری به عنوان نهاد بالادستی شورا و شهرداری، تایید کننده مصوبات شورای شهر می باشد.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی تصریح کرد: شورای شهر به عنوان نهاد اصلی ناظر بر شهرداری اولا باید در حوزه تنظیم بودجه و اعتبارات جهت دهی و اولویت ها را مشخص کند و ثانیا باید به نحوه اجرای مصوبات شورا نظارت داشته باشد که چگونه عمل و اجرا می شود. یکی دیگر از مسئولیت های شورای شهر بحث تفریغ بوده می باشد که موظف است به مردم گزارش ارائه دهد که بازهم به دلیل عدم شفافیت هیچ گزارشی به مردم  ارائه نمی دهد.

در این سیستم  پیچیده و مملو از قوانین اصلا امکان نظارت وجود ندارد

این فعال فرهنگی در خصوص ارائه راهکار برای پیشگیر از فساد گفت: یکی از مهمترین راهکار ها برای پیشگیری از فساد، انسداد مسیرهای منتهی به فساد و یا کاستن و محدود کردن امکان فساد، بحث شفافیت حداکثری می باشد. یعنی باید از طریق شورای شهر این سیستم را نظارت پذیر کنیم. در این هزارتوی پیچیده ای که مملو از انواع قوانین و به نوعی خود سری و خودگردانی است، اصلا امکان نظارت وجود ندارد.

نهاد های ناظر و بالادستی مکلف به سرکشی در سازمان ها و ادارات هستند

وی ادامه داد: نهاد های ناظر مانند سازمان بازرسی باید نظارت کنند. درواقع این نهادهای بالا دستی مکلف هستند در تمام سازمان ها سرکشی کنند. حال اگر این نهاد ها نظارتی به شهرداری انجام داده اند، چرا گزارشی از این نظارت ها را ارائه نداده اند. همچنین باید موانع سر راه شفافیت را از میان برداریم. تفسیرپذیربودن و کهنه بودن قوانین و عدم پاسخگویی قوانین به یک سری نیازها و تفویض تفسیر این قوانین به کارکنان و عدم شفافیت رابطه بین شورای شهر و شهرداری از جمله این موانع محسوب می شوند.

شهردار منصوب شورای شهر است و باید گزارش دهد و باید تحت سیطره شورا باشد تا پاسخگو باشد

رشیدی در پایان تاکید کرد: حوزه وظایف شهرداری کاملا باید مشخص شود و شورا نیز نظارت حداکثری به شهرداری داشته باشد. شهردار منصوب شورای شهر است و باید گزارش دهد و باید تحت سیطره شورا باشد تا پاسخگو باشد. الان شهردار پاسخگوی مردم نیست چون می گوید من پاسخگوی شورا هستم. درحالی که اگر کاستی های شهرداری را از شورا  مطالبه کنیم، می گویند که شهرداری پاسخگو نیست در حالیکه اصلا چنین چیزی قابل قبول و ممکن نیست. در حالیکه به اعضای شورا امکان نصب و عزل شهردار و  استیضاح و سوال از وی  را داده اند و در این موارد مردم به اعضای شهر وکالت داده اند.


مطالب مرتبط:

فعال رسانه ای در گفتگو با ائل:چنبره زدن برخی افراد تیمی در شهرداری و عدم نظارت، منجر به ایجاد شائبه فساد شده است

بیگی در گفتگو با ائل:بالا بودن اعداد و ارقام فساد در شهرداری، شبکه ای بودن این فساد ها را نشان می دهد

فعال فرهنگی: عامل اصلی فساد ساختاری شهرداری، سیستم معیوب آن است

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

https://goo.gl/wD5t98
*** Section News End AdSense ***
*** Section AdSense ***