تلگرام
کانال ائل در تلگرام
دنبال کنید

گزارش میدانی ائل از تنور داغ بازار سگ های خانگی در تبریز:

جولان پدیده شوم در پایتخت گردشگری جهان اسلام / محروم کردن حیوانات از زندگی ذاتی و طبیعی به بهانه نگهداری و خوشگذرانی

این روزها پدیده شوم مبادلات سگ در پایتخت گردشگری جهان اسلام جولان می دهد و این موضوع، منظره نامطلوبی را ایجاد کرده و امنیت روانی و اجتماعی را گرفته است.

جولان پدیده شوم در پایتخت گردشگری جهان اسلام / محروم کردن حیوانات از زندگی ذاتی و طبیعی به بهانه نگهداری و خوشگذرانی

 ائل / الهه مهدوی 


چندی پیش بود که حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم در خطبه های نماز جمعه تبریز ضمن هشدار جدی به نیروی انتظامی و مسئولان قوه‌ قضائیه مبنی بر رسیدگی به موضوع خرید و فروش سگ‌ در خیابان دامپزشکی تبریز بر لزوم برخورد جدی با این معضل اجتماعی تاکید کرد.

هشدار جدی امام جمعه تبریز نسبت به ساماندهی منظره نامطلوب شهر مذهبی تبریز

وی همچنین هشدار داده بود که اگر برخورد صحیح انجام نگیرد، در هفته‌های آتی حرف‌های زیادی در این رابطه خواهم زد تا این وضعیت ساماندهی شود.

با مراجعه به این منطقه از شهر شاهد وسعت بالای حجم مبادلات سگ شدیم که حتی مرکز درمانی برای این حیوان نیز در نظر گرفته شده و این موضوع، یقینا شایسته شهر مذهبی تبریز نیست؛ حال آنکه این شهر عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام را یدک می کشد.

هر چه تلاش کردیم تا با فروشندگان و خریداران سگ در این منطقه گفتگویی داشته باشیم اما به محض اطلاع از اینکه خبرنگار هستیم، از مصاحبه سرباز زدند.

در صحبت هایی که با اهالی منطقه داشتیم؛ حکایت از نارضایتی آنها از وضع موجود بود.

اهالی چه می گویند: از ناراضی گرفته تا بی تفاوت هایی که با محل مبادله مخالفند

یکی از اهالی منطقه به خبرنگار ما می گوید: موضوع خرید و فروش این حیوان خانگی در داخل شهر، منظره نامطلوبی را ایجاد کرده و امنیت روانی و اجتماعی را از ما گرفته است.

یکی دیگر از اهالی که خانمی سالخورده می باشد؛ به حرمت شرعی نجاست این حیوان اشاره کرده و می گوید: چرا برخورد جدی با این معضل که نوعی اشاعه منکر بوده، نمی شود.

البته برخی افراد نیز بودند که نسبت به مساله مبادله سگ ابراز بی تفاوتی کرده و یا مخالفتی با موضوع نداشتند اما تاکید آنها هم بر این بود که جای این مبادله، اینجا نیست.

البته گویا بعد از هشدار جدی امام جمعه تبریز، از حجم موضوع کاسته شده بود ولی همچنان این پدیده در این منطقه و نزدیکی اداره کل دامپزشکی استان تداوم داشت.

تبعات بهداشتی و دینی اسیر کردن سگ در منزل 

با توجه به اینکه در سال های اخیر نگهداری حیوانات در منازل مسکونی و آپارتمان ها رشد چشمگیری یافته و مشکلات و مسائل مربوطه نیز رشد یافته است نکته ای که در این خصوص از روی آن به آسانی عبور شده این است که حیواناتی وارد زندگی شهری شده اند که هیچ تناسبی با آن ندارند. حیواناتی که می بایست در طبیعت به زندگی عادی خود بپردازند، توسط انسان ها اسیر شده و مجبور به وفق دادن خود با زندگی انسان ها در آپارتمان های تنگ و ساختمان هایی می شوند که این صاحب حیوان است که برای او حق و حقوق تعریف می کند و این کار بر خلاف عقیده صاحب حیوان، به معنای واقعی محروم کردن حیوانات از حق حیات و حقوق اولیه است.

ناگفته نماند که کارکردهای سگ در گذشته بعنوان نگهبان گله و شکار و استفاده هایی دیگر امروزی آن از قبیل سگ زنده یاب و جستجوگر مواد مخدر، سگ و مسیریاب کوهستان استثنا از این موضوع است؛ اما انچه مسلم است اینکه جای سگ در منزل و زندگی شهری نیست.

بیماری های زو نو تیک ، هاری ، لیشمانیوز جلدی ، کیست هیداتیک ، بیماری های انگلی سگ ، شپش ، کرم نواری  ، کرم های گرد از جمله بیماری هایی هستند که از طریق سگ به انسان  منتقل می شوند و اغلب متخصصان دامپزشکي با بيان اين مطلب که هر روز بر تعداد افرادي که به نگهداري حيوانات خانگي رو مي ‌آورند اضافه مي‌ شود، تاکيد مي‌ کنند در تمام جوامع مهم‌ ترين مشکلي که در اين زمينه مطرح مي ‌شود مساله‌ بيماري‌ هاي مشترک بين حيوان و انسان است.

جدای از اینکه از لحاظ بهداشتي، جاي هيچ حيواني در منزل مسکوني نيست، در آموزه های دینی نیز ، با در نظر گرفتن مصالح و مفاسد، درباره نگهداری برخی حیوانات در محل زندگی انسان توصیه هایی شده، چنان که از نگهداری برخی نهی شده است و در حدیثی از پیامبر اسلام(ص) آمده است که خانه ای که سگ در آن باشد، ملائکه الهی به آن در نمی آیند.

بی شک نهی از نگهداری این حیوان در محیط زندگی و نهی از نزدیک شدن به آن، برای آلوده بودن آن و زمینه انتقال برخی از میکروب ها و نجس بودن آن از نظر حکم فقهی است و روشن است که حفظ و نظافت و بهداشت خود و محیط زندگی و پاکی بدن ولباس و ظروف و ابزار و وسایل خورد و خوراک از نظر تعالیم دینی اهمیت بسیاری دارد؛ ولی با این حال داشتن سگ آموزش دیده که از آن برای اهدافی مانند نگهبانی مزرعه، کارخانه و گله یا در شکار و جست و جوی اجناس قاچاق استفاده می شود، در صورتی که سه نکته یاد شده (نظافت، طهارت و بهداشت) درباره آن مراعات شود از نظر احکام اسلامی اشکال ندارد، چنانکه حضرت علی (ع) می فرمایند: در نگهداری سگ خیری نیست، مگر در سگ شکاری برای نگهبانی و سگ همراه گله گوسفندان.

پاسخ کارشناس مذهبی به کسانی که ادعا دارند، ممانعت از نگهداری سگ در منازل، مصداق آزار  این حیوان است 

حجت الاسلام سعید امامی، کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار ائل  در مورد خرید و فروش سگ می گوید: اگر چه سگ نجس است ولی برای برخی از کارها می‌توان از آن استفاده کرد، نگهبانی از خانه و مزرعه و..، و شکار از جمله اموری است که سگ به خوبی آن‌را انجام می‌دهد؛ لذا در اسلام از آن منع نشده است، بلکه خرید و فروش سگ شکاری یا سگ نگهبان به علت همین استفاده عقلایی که دارد، در اسلام مجاز شمرده شده است.

مدیر حوزه دانشگاهیان در مورد نگهداری سگ توسط انسان امروزی در منازل می گوید: نگهداری سگ توسط انسان، برای استفاده از فواید و منافع آن نبوده بلکه تنها برای سرگرمی و خوشگذرانی می باشد. دین اسلام از اساس با سرگرمی های بی فایده ای که هیچ منفعتی برای انسان ها نداشته بلکه آنان را از یاد خدا و نیز حضور در اجتماع و انجام کارهای مفید و یاری هم نوعان باز می دارد مخالف است، و این مخالفت، اختصاصی هم به نگهداری سگ ندارد بلکه شامل سرگرمی های دیگری از این نوع، همانند قماربازی و گوش فرادادن به افسانه هاو حتی رفتن به شکار تفریحی نیز می گردد.

وی در پاسخ به ادعای برخی افراد مبنی بر اینکه ممانعت از نگهداری سگ نوعی آزار به حیوان بوده به حدیثی از پیامبر اشاره کرده و ضمن رد این ادعا، می گوید: رسول گرامی اسلام فرمودند بانویی در بیابانی عبور می نمود و برای رفع تشنگی در اطراف چاه آبی توقف کرده و آب نوشید و تصمیم داشت که به راه خود ادامه دهد که ناگاه با سگی روبرو شد که از شدت تشنگی زبان خود را به خاک مرطوب می مالید . آن بانو با خود گفت، این سگ هم همانند خودم تشنه است، سپس چکمه خود را پر آب کرده و با دستان خود آن سگ را سیراب نمود که خداوند به پاسداشت این کار نیک، گناهان آن بانو را بخشید. یاران پیامبر(ص) به ایشان عرض نمودند که آیا محبت ما به حیوانات نیز موجب اجر و پاداش است؛ رسول اکرم(ص) در پاسخ فرمودند که در محبت به هر موجود زنده، اجر و پاداشی نهفته است.

از این حدیث چنین برمی آید که دین مبین اسلام بر نیکی به هر موجود زنده ای از جمله حیولنی همچون سگ تاکید دارد؛ اما حرمت نگهداری آن در منزل، جدا از این مساله بوده و علت آن در موارد بالا گذشت.

امید است مسئولین شهری و قضایی با عطف به هشدار امام جمعه تبریز و نارضایتی های مردم منطقه دامپزشکی، نسبت به این پدیده نامبارک مبادله حیوانات تصمیمی جدی اتخاذ کرده و این معضل اجتماعی مرتفع گردد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

https://goo.gl/VNx8Rt
*** Section News End AdSense ***
*** Section AdSense ***