تلگرام
کانال ائل در تلگرام
دنبال کنید

حجت الاسلام برگی در گفتگو با ائل مطرح کرد:

تبیین هنر مدیریتی رهبر معظم انقلاب بعد از انتصاب ایشان به رهبری

حجت الاسلام برگی در گفتگو با ائل به تبیین هنر مدیریتی رهبر معظم انقلاب بعد از انتصاب ایشان به رهبری پرداخت.

تبیین هنر مدیریتی رهبر معظم انقلاب بعد از انتصاب ایشان به رهبری

حجت الاسلام و المسلمین رسول برگی در گفتگو با ائل در مورد موضوع انتصاب حضرت آیت الله خامنه ای بعنوان جانشین امام خمینی (ره) گفت: ضمن عرض تسلیت بمناسبت فرارسیدن ایام شهادت آقا امیرالمومنین (ع) و ارتحال امام خمینی(ره) و قیام خونین 15 خرداد، قبل از موضوع انتخاب آیت الله خامنه ای بعنوان جانشین حضرت امام، ابتدا باید بررسی کنیم که چطور شد که امام راحل در اواخر عمر شریف خود برای اینکه جریان آقای منتظری را متوقف کند، در تاریخ ششم فروردین سال شصت و هشت نامه ای نوشته و با قائم مقامی آقای منتظری اعلام مخالفت کردند. درواقع زمانی تمایلی از جانب آقای منتظری مبنی بر استفعا دیده نشد و متأسفانه بیت ایشان محل رفت و آمد و مأمن و پناهگاه منافقین، ملی گرایان و افراد ضد انقلاب شده بود، امام مجبور شدند تا آن نامه را نوشته و بعضی مطالب را .مطرح کنند

جای هیچ تردیدی در فقاهت حضرت آقا وجود ندارد


وی ادامه داد: زمانی که آقای منتظری بعنوان قائم مقام رهبری انتخاب شده بودند، در قانون اساسی یک شرطی بنام « شرط مرجعیت » وجود داشت که طبق قانون اساسی وظیفه خبرگان این بودکه یا بایستی از مراجع یک نفر بعنوان رهبر انتخاب می شد و یا اینکه باید شورای رهبری تشکیل می شد. اما خود حضرت امام و اکثر بزرگان به این نتیجه رسیدند که در قانون اساسی برخی مشکلات وجود دارد که یکی از این مشکلات همین شرط مرجعیت است. چون که در بحث ولایت فقیه، فقیه سوای مرجع بودن است و اجتهاد و مرجعیت دو کلمه و مقوله ای از هم جدا هستند. به طوریکه مرجع فردی است که صاحب رساله است و مقلدینی دارد و... در حالیکه مجتهد فردی است که می تواند اجتهاد کرده و مسائل شرعی را تبیین کند.

این خطیب مذهبی تصریح کرد: به همین علت طبق دستور امام و بررسی بزرگان تجدید نظرهایی در قانون اساسی صورت گرفت و مسئله مرجعیت را از قانون اساسی حذف کردند. حتی امام در نامه ای که به آیت الله مشکینی نوشتند، اشاره کردند که مجتهد عادل مورد تأیید خبرگان ، کفایت می کند. آیت الله امینی از حضرت امام نقل می کنند که امام قویا تأکید کرده بودند که به هیچ عنوان شرط مرجعیت را مطرح نکنید. ولی متاسفانه ما دیدیم که بعضی دستان پشت پرده وجود داشت که از حرف امام خارج شدند و بعد از 10 سال دوباره امام وارد موضوع شده و دستور دادند که باید این شرط را حذف کنید.

این خطیب مذهبی در مورد اعلمیت و فقاهت مقام معظم رهبری، اظهار داشت: جای هیچ تردیدی در فقاهت حضرت آقا وجود ندارد و حتی اکثر بزرگان اجتهاد و فقاهت ایشان را مورد تأیید قرار داده اند و همانطور که مستحضر می باشید افرادی که در خبرگان جمع شده اند همگی مجتهد هستند و تشخیص اجتهاد یک فرد هم بر عهده آنها می باشد. حتی بعد از فوت آیت الله اراکی و زمانی که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران و اکثر علما ایشان را جزو مراجع جائز التقلید محسوب کردند و با اینکه حضرت آقا مخالفت می کردند، اما به همه ثابت شد که جامعه مدرسین نمی تواند هیچ کس حتی رهبر را نیز بدون استخراج شرعی و دینی بعنوان مرجع انتخاب کند.

وی در مورد بحث شورای رهبری نیز خاطرنشان کرد: در جلسه اول مجلس خبرگان بعد از رحلت حضرت امام، در مورد شورایی بودن رهبری بحث های زیادی انجام گرفت حتی بیش از یک نیمه روز در این موضوع بحث های داغ علمی شده بود. اما بغیر از 14 نفر بقیه افراد بحث شورایی بودن را قبول نمی کردند. این 14 نفر هم به هیچ عنوان نمی توانستند نظری بدهند. ظاهرا یکی از افرادی که اصرار زیادی بر شورایی بودن رهبری داشتند، آقای هاشمی رفسنجانی بودند و حتی ایشان طرحی هم داشتند مبنی براینکه اعضای شورای رهبری متشکل از حضرات آیات مشکینی، خامنه ای، حاج احمد خمینی ، آقایان هاشمی و موسوی اردبیلی باشد که این طرح را مجلس خبرگان نپذیرفت.

برگی در مورد انتخاب آیت الله خامنه ای بعنوان جانشین امام تصریح کرد: اکثریت مجلس متفق القول با این انتخاب موافق بودند و همانطور که عرض کردم بغیر از آن 14 نفر همه موافق بودند و آن 14 نفری که در مقابل قضیه ایستادگی می کردند اما این ایستادگی بر مبنای ادله علمی و فقهی نبود. این افراد نه می توانستند نفری را معرفی کنند و نه ایشان را قبول می کردند. در این ایام اظهار نظر حضرت امام درمورد حضرت آقا مطرح شد به طوریکه حاج احمد آقا تعریف می کردند که وقتی آقای خامنه ای در کشور کره سخنرانی می کردند و این سخنرانی از تلویزیون هم پخش شد، من به امام عرض کردم که ایشان ( آقای خامنه ای ) چقدر خوب مجلس را قبضه کرده است و بخوبی سخنرانی می کند که امام در جواب این حرف حاج احمد آقا فرمودند که آقا سید علی شایستگی رهبری را دارند. امام هم که به هیچ عنوان اهل تعارف نبودند و این حرف را به ضرس قاطع گفتند.

وی در مورد ابراز نگرانی گروهی از جمله آقای هاشمی بعد از جریان آقای منتظری هم گفت: وقتی به امام عرض کردند که ما از این وضع نگران هستیم و نمی دانیم بعد از آقای منتظری چه کسی قائم مقام رهبری خواهد بود، امام فرمودند که حتما واجب نیست که فقط آقای منتظری باشند در همین جمع شما افرادی هستند که لیاقت رهبری را دارند. وقتی از امام پرسیدند که مثلا چه کسی؟ امام، مقام معظم رهبری را نشان دادند و گفتند که همین آقا سید علی خامنه ای. درحالیکه وقتی امام از شایستگی آیت الله خامنه ای برای رهبری حرف می زدند، موضوع رحلت و انتخاب جانشین مطرح نبود.

این خطیب مذهبی با اشاره به مخالفت خود آیت الله خامنه ای با این موضوع ابراز نمود: نقطه جالب این بود که تنها ترین فردی که بیشترین مخالفت را بااین موضوع داشت، خود مقام معظم رهبری بودند و حتی قصد ترک مجلس را نیز داشتند ولی اکثریت اعضای مجلس موافق رهبری ایشان بودند و حتی آقای آذری قمی در آنجا گفت که این یک تکلیف برای شما است.

وی در مورد ویژگی های برجسته حضرت آیت الله خامنه ای که باعث شد با وجود رجال بزرگی در آن زمان مجلس خبرگان وظیفه سنگین رهبری را به ایشان بسپارد، گفت: ایشان یک راهنمای دلسوز بودند. حضرت امام در تیر ماه سال 60 در سخنانی خطاب به مقام معظم رهبری می فرمایند که « شما راهنمای دلسوز در صحنه انقلاب می باشید». یا در جاهای دیگری فرموده اند که « من آقای خامنه ای را بزرگش کرده ام » ، « ایشان طرفدار قشر مستضعف بوده اند » ، « ... امثال جنابعالی که در سخنوری دست توانا دارید یعنی خطیب توانایی هستنید» ، « جنابعالی را یکی از بازوان توانمند جمهوری اسلامی می دانم» ، « من خیلی خوشحال شدم که آقای خامنه ای سلمه الله آمدند » ، « شما معلمی آموزنده در محراب و خطیبی توانا در جمعه و جماعات می باشید » ، « شما از سلاله پاک رسول اکرم(ص) و خاندان حسین بن علی (ع) هستید » ، « شما را چون برادری که از مبانی فقهی مربوط به ولایت فقیه جدا جانب داری می کنید ، می دانم » ، « آقای خامنه ای را سالها است می شناسم و ایشان از نعمت هایی است که خدا به ما داده است » ، در ماجرای ترور مقام معظم رهبری ، امام فرمودند « اینان با سوء قصد به شما عواطف میلیون ها انسان را در سراسر کشور بلکه جهان جریحه دار نمودند» ، « در بین دوستان و متعهدان به اسلام ، شما چون خورشید روشنی می دهید» ، « شما سازش ناپذیر هستید » و واقعا هم ما این صفت سازش ناپذیری ایشان را مشاهده می کنیم و سازش در مقابل دشمن آن عده ای که خود را به امام نزدیک می پنداشتند را هم دیدیم، مقاومت حضرت آقا را هم دیدیم. و... امام راحل این جملات را در مورد هر فردی بکار نبرده اند و تنها درباره حضرت آقا گفته اند.

هنر مدیریتی رهبر انقلاب در طول بحران ها

برگی در مورد اینکه درطول این سال ها مقام معظم رهبری تا چه توانستند فقدان امام راحل را التیام بخشند، اظهار داشت: ما باید به این موضوع فکر کنیم که واقعا هنر مدیریتی ایشان چیست؟ بعد از رحلت حضرت امام چالش های مختلفی در جمهوری اسلامی ایجاد شد. قطعنامه 598 به تازگی پذیرفته و جنگ تمام شده بود و قرار بود که ما در جامعه بین المللی ایفای نقش داشته باشیم و دشمن بحران های مختلف اقتصادی، فرهنگی و ... را برای براندازی نظام به راه انداخته بود. یا مثلا فتنه هایی که به وجود آمد که اگر به دو مورد عمده اشاره داشته باشیم، در فتنه های 78 و 88 واکنش های واقع گرایانه و انقلابی حضرت آقا که یکی از ویژگی های بارز ایشان، واکنش واقع گرایانه و تشخیص به موقع در رویداد ها و روند های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... می باشد.

وی در مورد هشدارهای چندین سال قبل مقام معظم رهبری تصریح کرد: حصرت آقا بیست و چند سال پیش بحث شبیخون فرهنگی را مطرح کردند که متاسفانه همچنان بیشتر مسئولین از این موضوع سر در نمی آورند. ایشان سال های سال است که مسائل اقتصادی را در قالب شعار سال بیان می کنند و به تکیه بر ظرفیت های اقتصادی داخلی تأکید می کنند ولی همچنان مسئولین اقتصادی ما متوجه نشده اند که مشکلات اقتصادی ما درمان نخواهد شد مگر با توجه و حمایت از تولید داخلی. یا در دیپلماسی خارجی، اگر به هدایت های هوشمندانه ایشان نگاه کنیم متوجه مدیریت ایشان نسبت به اوضاع و اتفاقات منطقه می شویم که واقعا کار سختی است. دشمن علاوه بر دشمنی، گاها افرادی را بعنوان نفوذی می فرستد. مقام معظم رهبری با عبوس شدن دشمن خودش را گم نمی کند و کارها را به دشمن وا نمی دهد.

حتی ضدانقلاب های فراری هم به ساده زیستی رهبر انقلاب معترف هستند


برگی در پایان با اشاره به ساده زیستی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: ساده زیستی ایشان موجب شده است که عطاءالله مهاجرانی فراری و ضد انقلاب هم به این موضوع اعتراف کند. به طور خلاصه اگر بیان کنیم، حضرت آقا در کتاب انسان 250 ساله اشاره کرده اند که با وجود اینکه 11 امام معصوم آمده اند و به شهادت رسیده اند ولی چون هدف، فکر و اندیشه یکی است و نحوه رفتار از طرف امامان به گونه ای بوده است که انسان نمی تواند تشخیص دهد که یکی رفته و دیگری آمده است. در مورد مدیریت جامعه اسلامی توسط مقام معظم رهبری بعد از رحلت امام هم این گونه است و اگر فردی از جهت اسم و چهره نگاه نکند،واقعا تشخیص اینکه امام رهبری می کند یا آیت الله خامنه ای کار سختی است. یعنی همان خط و مشی که امام خمینی (ره) از سال 42 شروع کرده و در سال 57 به پیروزی رساندند، امروز و در طول این سال ها توسط مقام معظم رهبری ادامه پیدا کرده است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

0
*** Section News End AdSense ***
*** Section AdSense ***