تلگرام
کانال ائل در تلگرام
دنبال کنید

نوسازی بافت‌های فرسوده در سند راهبردی نوسازی ذکر شده است

بیستمین نشست مدیران بافت‌های فرسوده کلانشهرهای کشور از دیروز با حضور مسئولان نوسازی شهرداری‌های کلانشهرها و مسئولان دولتی کارخود را آغاز کرد.

نوسازی بافت‌های فرسوده در سند راهبردی نوسازی ذکر شده است

به گزارش ائل پرس به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، بیستمین نشست مدیران بافت‌های فرسوده کلانشهرهای کشور از دیروز  با حضور مسئولان نوسازی شهرداری‌های کلانشهرها و مسئولان دولتی کارخود را آغاز کرد.

 
در افتتاحیه این نشست که  در هتل بزرگ تهران برگزار شد عباد‌الله فتح‌اللهی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با عنوان میزبان گفت: این نشست در مقطعی خاص از زمان برگزار شده که ذی‌نفعان و قانون‌گذاران نوسازی پس از یک دوره 10 ساله آزمون و خطا به تجربیاتی رسیدند که این نشست می‌تواند مدخلی برای جمع‌بندی این تجارب و برداشتن گام بلندی برای نوسازی بافت‌های فرسوده کشور باشد.

 وی با اشاره به تجربه دولت قبلی در ورود به پروژه مسکن مهر و رها کردن شهرها و بافت‌های فرسوده گفت: دولت جدید با رویکرد جدیدی نسبت به موضوع بر سر کار آمده و در سال‌های پایانی برنامه پنجم توسعه کشور لازم است از نقش عوامل مؤثر در روند نوسازی بافت‌های فرسوده بر مبنای 3 سند برنامه پنجم، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده ارزیابی دقیقی داشته باشیم.

 فتح‌اللهی با اشاره به وظیفه قانونی دولت مبنی بر نوسازی سالانه 10 درصد از بافت‌های فرسوده گفت: تاکنون این اتفاق نیفتاده و ضمن امیدواری به برنامه‌های دولت جدید هنوز برنامه‌‌ای کمی و عملیاتی را از خلال سیاست‌های دولت نتوانسته‌ایم احصا کنیم.

 مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: رسانه‌ها و مردم از من می‌پرسند امسال در تهران چه تعداد وام نوسازی و با چه مبلغی تخصیص می‌یابد، من می‌توانم بگویم میزان مورد نیاز چقدر است اما چگونگی تخصیص را اطلاعی ندارم بنابراین هدف این جلسات تبیین نقش و عملکرد همه ذی‌نفعان در نوسازی است.

 فتح‌اللهی با تأکید بر اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده امری ملی و فرابخشی است، گفت: سپردن مطلق یک امر ملی به نهادهای محلی ما را در انجام وظیفه دچار نقصان می‌کند.

 وی با اشاره به فعالیت‌ شهرداری‌ها در امر نوسازی کند، گفت: در 8 سال گذشته شهرداری‌ها نهادی بوده‌اند که بنا به ضرورت، نزدیکی به مردم و انتخابی بودن بیشترین ورود را به امر نوسازی داشته‌اند اما به رغم همه تلاش‌ها در 4 سالی که از برنامه پنجم می‌گذرد تنها حدود 30 تا 40 درصد بافت‌های فرسوده در تهران آن هم با مشارکت مردم نوسازی شده و با تکلیف قانونی فاصله داریم که این فاصله خلاء حضور نهادهای ملی و فرابخشی را بیشتر می‌کند.

 در ادامه جلسه دبیر نشست مدیران بافت‌های فرسوده کلانشهرهای کشور گفت: دولت در برنامه پنجم توسعه مکلف به ارائه تسهیلات به مجریان نوسازی شده اما در این زمینه مشکلاتی را در اجرا داریم.

 حسین جعفری ادامه داد: در ارتباط با سازمان مدیریت بحران برای اولویت‌بندی مناطق بحرانی بافت‌های فرسوده باید هماهنگی‌هایی صورت بگیرد.

 همچنین مشکلاتی درباره مالکیت‌ها در بافت‌های فرسوده وجود دارد مثلا در اصفهان 60 درصد بافت‌های فرسوده مشکل اسناد مالکیت دارند که این یکی از موانع جدی نوسازی  چه در اخذ تسهیلات از بانک‌ها و چه در کسب پروانه کسب و کار است.

 مدیرعامل سازمان نوسازی اصفهان اضافه کرد: در گذشته پیگیری جدی توسط دبیرخانه  نشست مدیران بافت‌های فرسوده کلانشهرهای کشور انجام و در بعضی شهرها کارگروه‌هایی تشکیل شد اما هیأتی که برابر قانون حمایت باید به دبیری سازمان ثبت اسناد و املاک با عضویت نماینده دادگستری و نماینده وزارت راه و شهرسازی معرفی می‌شد عملا کار خود را شروع نکرد که این نیز مانعی جدی بر سر راه نوسازی است در حالی که در ماده 148 قانون حمایت مهلت 4 ساله برای این کار پیش‌بینی شده بود.

 جعفری افزود: بحث سند ملی راهبردی نوسازی بافت‌های فرسوده که ویرایش دهم آن ارائه شده از موارد مهمی است که در شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهرهای ایران پیگیری شده و در دولت قبل اقداماتی برای اجرای آن انجام شده بود اما مسئولان دولت جدید آن را از هیأت دولت برگرداندند و به دنبال رسیدن به وحدت رویه بودند و در این خصوص آخرین نسخه سند را به ما ارائه دادند.

 وی با اشاره به لزوم تأمین منابع مالی برای نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: به رغم پیش‌بینی اوراق مشارکت در قانون و فروش نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان از این اوراق در بعضی کلانشهرها مشکلی از بافت‌های فرسوده حل نشد. در قانون برنامه پنجم توسعه و قانون حمایت تسهیلات ارزان قیمت برای متولیان نوسازی پیش‌بینی شده اما هنوز نتوانسته‌ایم به مردم بگوییم میزان این تسهیلات چقدر است. امیدواریم هر چه زودتر بتوانیم مستندات افزایش تسهیلات را به خصوص پس از یک سال توقف در ارائه آنها به مردم ارائه دهیم.

 دبیر نشست مدیران بافت‌های فرسوده کلانشهرهای کشور با اشاره به اینکه تنها 10 تا 12درصد از بافت‌های فرسوده کشور طی بخشی از برنامه چهارم و پنجم نوسازی شده، گفت: باید مشخص شود متولی بافت‌های فرسوده کشور کیست و حد و مرزهای وظایف دولت و شهرداری‌ها روشن شود به رغم اینکه بیش از 35 دستگاه در قانون تکالیفی در نوسازی دارند اما هنوز این مسئله به دغدغه جدی برای مسئولان شهری و کشوری تبدیل نشده است.

 جعفری با بیان اینکه 70 هزار هکتار بافت فرسوده تاکنون در کشور شناسایی شده که بیش از 20 هزار هکتار آن در کلانشهرها واقع شده، گفت: بافت‌های فرسوده نیز پهنه‌ای از بافت شهری هستند که فرقی با سایر پهنه‌ها ندارند و تنها نیازمند توجه ویژه هستند و عدالت هم اقتضا می‌کند به اندازه سایر نقاط شهر به آنها پرداخته شود. بعضی از شهرهای تاریخی برای نوسازی درگیر مشکلاتی با سازمان میراث فرهنگی هستند که امیدواریم با تغییر مدیریت در این سازمان این مشکلات حل شود. همچنین در بعضی کلانشهرها باید سازمان‌های تخصصی نوسازی ایجاد شود و شهرداران حمایت بیشتری از این حوزه بکنند.

 مدیرعامل سازمان نوسازی اصفهان با اشاره به تخفیفات عوارضی که شهرداری‌ها بابت ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده اعمال می‌کنند، گفت: یکی از سؤالات شهرداری‌های کلانشهرها این است که تکلیف مطالباتی که در این حوزه دارند، چیست؟ شهرداری‌ها طی سال‌های گذشته رقم قابل توجهی تخفیف عوارض بابت نوسازی داده‌اند در حالی که در قانون از هرگونه اعمال تخفیف در عوارض منع شده‌‌اند مگر اینکه جایگزینی از منابع دولت برای آنها پیش‌بینی شود اما هنوز پاسخی در این زمینه از سوی دولت دریافت نکرده‌ایم و این مطالبات تأثیر منفی جدی بر عملکرد و بودجه شهرداری‌ها گذاشته است.

 در ادامه جلسه معاون شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران گفت: بافت‌های فرسوده تنها با تسهیلات و تخصیص در عوارض شهری احیاء نمی‌شود بلکه فقر شهری و مسئله بازیابی هویت شهری از مهمترین مسائل مطروحه در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده است.

 مجید روستا ادامه داد: اینکه شهرداران به عنوان دبیران ستاد نوسازی مطرح شده‌اند نشانگر بین بخشی بودن مسئله نوسازی است که باید مشخص شود وظایف هر یک از دستگاه‌ها در قبال نوسازی چیست. همچنین منابع مالی فرآیند نوسازی باید از طریق بازار سرمایه تأمین شود.

 دبیر نشست شهرداران کلانشهرها در پاسخ به سخنان روستا گفت: درست است قانونگذار شرکت عمران و بهسازی را مسئول نوسازی شناخته اما عملا این شهرداری‌ها هستند که ابزار و توانایی اجرایی در این حوزه را در اختیار دارند و هر چه بیشتر مورد حمایت دولت قرار بگیرند عملکرد بهتری در این زمینه خواهند داشت.

 سید علی میرنجاتی با انتقاد از کوتاهی دولت در عمل به وظایف خویش در قبال بافت‌های فرسوده گفت: دولت طبق قانون باید 110 هزار میلیارد تومان برای امر نوسازی هزینه کند در حالی که اگر همین روند بی‌توجهی به وظایف قانونی ادامه یابد به میزان فرسودگی شهرها اضافه شده و در عین حال ارزش افزوده املاک مانعی جدی بر سر راه تملک و احیای آنها خواهد شد.

 وی با اشاره به اختلاف نظر شهرداری‌ها و شرکت عمران و بهسازی درباره سند راهبردی نوسازی گفت: ما معتقدیم این سند فرصتی است که قانونگذار در اختیار متولیان نوسازی قرار داده اما آنچه روی کاغذ آمده کافی نیست و تنها تکرار قوانین کلی است. اعتبارات مربوط به نوسازی چند سال در بودجه دولت قید شده اما پرداخت نشده در حالی که دولت باید به معاونت نظارت راهبردی خود تکلیف کند که این بودجه را عملیاتی کند.

 میرنجاتی با انتقاد از مفاد سند راهبردی نوسازی گفت: کجا در این سند دیده شده که سازمان مدیریت بحران کشور به وظایف قانونی خود مبنی بر اختصاص بخشی از بودجه سالانه‌اش به امر نوسازی عمل کند؟

 وی تأکید کرد: این سند راهگشای مشکلات ما نیست، نقش و رابطه ما و دولت نباید نقش پدر و فرزندی آن هم به صورت دستوری باشد، اگر قرار است ما در خط مقدم نوسازی قرار بگیریم و دولت نسخه غیرعملیاتی برای ما بپیچد این راهگشا نیست و فایده ندارد.

 دبیر نشست شهرداران کلانشهرها در ادامه انتقادات خود از سند راهبردی نوسازی گفت: در این سند به شهرداری‌ها تکلیف شده که 2 - 3 ردیف از کدهای اعتباری خود را به نوسازی اختصاص دهند اما چرا درباره بودجه دولت چنین چیزی ذکر نشده است، برای مثال می‌توانستید در این سند قید کنید که درآمدهای مالیاتی دولت از زمین سند نوسازی تخصیص یابد اما در کارگروه ملی شما حتی اسم شهردار تهران هم نیست چطور است که شهرداری باید محور همه فعالیت‌ها باشد اما نه در ستاد ملی و نه در ستاد استانی نوسازی حضور ندارد.

 وی پیشنهاد کرد: به همان میزان که ساز و کار مالی درباره وظایف شهرداری نسبت به نوسازی بافت‌های فرسوده در سند راهبردی نوسازی ذکر شده این اتفاق درباره دولت نیز بیفتد.

 میرنجاتی در پایان گفت: امسال مهمترین مطالبه شهرداری‌ها از دولت رسیدگی به وضعیت حمل و نقل عمومی به ویژه در کلانشهرها بود که با توجه و رسیدگی دولت به ویژه وزارت نفت اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داد بابراین خواهشمندیم دولت در سال‌های بعد نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده را جز اولویت‌های خود قرار دهد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

*** Section News End AdSense ***
*** Section AdSense ***