تلگرام
کانال ائل در تلگرام
دنبال کنید

ائل پرس گزارش می دهد؛

کرایه های تاکسی و مشکلی به نام پول خرد / قیمت های مصوب تا چه حدی اجرا می شوند؟ / بسته حمایتی دولت از رانندگان تاکسی چه زمانی اجرایی می شود؟ / اثر بخشی نظارت سازمان تاکسیرانی در چه حدی است؟

باتوجه به اعلام مسولین مبنی بر عدم رضایت تاکسیرانان از نرخ های جدیدمصوب اگرچه ممکن است به دلیل افزایش تورم میزان درآمد رانندگان تاکسی کفاف دخل و خرج زندگی شان را ندهد اما باید توجه داشت که دریافت کرایه اضافی، بار این تورم را به جامعه منتقل کرده و در تشدید آن نقش ایفا می کنند.

کرایه های تاکسی و مشکلی به نام پول خرد / قیمت های مصوب تا چه حدی اجرا می شوند؟ / بسته حمایتی دولت از رانندگان تاکسی چه زمانی اجرایی می شود؟ / اثر بخشی نظارت سازمان تاکسیرانی در چه حدی است؟


ائل پرس/عصمت نجفلویی:

همزمان با افزایش قیمت بنزین از 400 تومان به 700تومان و از 700تومان به هزار تومان، نرخ کرایه تاکسی ها نیز به صورت خود جوش توسط برخی از راننده تاکسی ها قبل از اعلام افزایش قیمت قانونی بالا رفت اما با تصویب این افزایش قیمت در شورای شهر و ابلاغ آن باز هم مشکل حل نشد و اکنون تفاوت مشخصی بین قیمتهای مصوب و قیمت های متداول وجود دارد.

پس از گذشت یک هفته از اجرای نرخ جدید کرایه ها توسط سازمان تاکسی رانی سری به سطح شهر زده ایم تا از نزدیک جویای میزان رضایت و شکایات مردم و رانندگان تاکسی شویم.

خانم مینایی شهروند ساکن خیابان عباسی با انتقاد ازتابلو های نصب شده در ابتدای تمامی مسیرهای پرتردد شهری بیان می کند: سازمان تاکسیرانی برای جلوگیری از قضاوت ها و اعتراضات مردمی بهتر است همزمان باافزایش نرخ جدید کرایه تاکسی ها تابلو های قیمت خود را به روز کند.

کرایه های تاکسی و مشکلی به نام پول خرد

وی ادامه می دهد: هر چند که قیمت نصب شده بر روی تابلو ها (به عنوان مثال3250ریال)اکثر مواقع به دلیل نداشتن پول خرد در دست مردم نارضایتی طرفین رادر پیدارد و باعث می شود تا مسافر مجبور شود قیمت را گرد کرده و مبلغ اضافه پرداخت کند و کمتر راننده ای راضی به گرد شدن قیمت به ضرر خود می شود و مسافربرای دوری از بحث و جدل همیشگی با پرداخت اضافی کوتاه آمده و عطای 25 تومان را به لقایش میبخشد.

آ.امیری مسافر مسیر فهمیده به سمت بازار در پاسخ به سوالی درباره قیمت منطقی افزایش نرخ تاکسی می گوید: افزایش نرخ تاکسی ها همانند هر سال بعد از عید، قبل ازآغاز اجرای طرح هدفمندی یارانه ها شروع شده و امیدواریم در اواسط سال همانندسال گذشته شاهد افزایش مجدد نرخ ها به صورت خودسرانه نباشیم.

وی با انتقاد از ارگانهای نظارتی اظهار می دارد: متاسفانه بنده چندماه پیش برای طرح شکایت برای یک مورد افزایش نرخ تاکسی به یکی از پایگاههای تاکسیرانی در آبرسان مراجعه کردم اما به دلیل روند اداری طولانی از مراجعه به مرکزبه طور کلی منصرف شدم.

سراغ مسئولین مربوطه رفته ایم تا از دیدگاه آنها مسئله را ببینیم.

عضوهیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تبریز در گفتگو با خبرنگار ائل پرس بااشاره به اینکه لایحه ارائه شده از سوی شهرداری و سازمان تاکسیرانی افزایش 30درصدی نرخ کرایه ها را طلب می کرد؛ گفت: با بحث های انجام گفته در صحن شورا و پس ازدفاع سازمان تاکسیرانی از لایحه خود، اعضای شورا با پیشنهاد افزایش 25 درصدی کرایه های تاکسی در کلان شهر تبریز موافقت کردند.

افزایش قیمت تصویب شده منطقی و نزدیک به نتیجه کار کارشناسی سازمان   تاکسیرانی است

سعیدحاجی زاده در پاسخ به این سوال خبرنگار ائل پرس که آیا این میزان افزایش معقول بوده است و می تواند تکاپوی افزایش قیمت بنزین و گاز طبیعی را بکند؛گفت:طبیعتا لایحه ارائه شده حاصل کار کارشناسی در مجموعه سازمان تاکسیرانی بوده است و با توجه به اینکه دولت در مقطع زمانی بررسی این لایحه در صحن شورا، قول ارائه بسته حمایتی از حمل و نقل عمومی را ارائه کرده بود؛اعضای شورا به منظور تناسب بین نظرات تاکسیرانی و عموم استفاده کنندگان از خدمات حمل و نقل عمومی، با 5درصدکاهش، لایحه مذکور را به تصویب رسانده و این لایحه پس از تائید فرمانداری تبریز،توسط شهرداری تبریز ابلاغ شده است.

دولت قول داده است بسته حمایتی ویژهای به رانندگان تاکسی اعطا کند

عضوکمیسیون خدمات شورای شهر تبریز با اشاره به لزوم نظارت هرچه بیشترسازمان نظارت برتاکسیرانی شهرداری تبریز، خواستار تسریع در ارائه بسته حمایتی به بخش حمل و نقل عمومی از سوی دولت شد.

وی با اشاره به ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهر تبریز گفت:امیدواریم با اعمال سیاست های تشویقی بخش حمل و نقل عمومی از سوی دولت شاهد ارائه خدمات مطلوب به مردم عزیز تبریز در بخش حمل و نقل عمومی باشیم

آمار شکایت ها کاهش یافته است

پاشایی،مسول روابط عمومی سازمان تاکسیرانی تبریز نیز در گفتگو باخبرنگار ائل پرس، با بیان اینکه آمار شکایات مردمی در طی هفته ی گذشته پس از اجرای نرخ جدید کرایه تاکسی ها کاهش یافته اذعان داشت: تمامی قیمت ها بر روی سایت رسمی سازمان تاکسیرانی درج شده و درچند روز آینده قیمت ها بر روی تابلو های مسیر و برروی شیشه ها ی تاکسی ها نصب خواهد شد تا جای هیچ تخلفی باقی نماند.

وی با اعلام خبر راه اندازی سیستم پاسخگوی تلفنی 24 ساعته برای رسیدگی به شکایات مردمی تصریح کرد: ماشین های گشتی و نظارتی ما در هفته ی گذشته با کارمضاعف و دوچندان در سطح شهر نظارت می کنند تا جایی که پس از پیاده شدن مسافرین از تاکسی مبلغ  گرفته شده توسط راننده راپرسیده و در صورت کوچکترین تخلف مدارک تاکسی را اخذ کرده و به سازمان رجوع می دهند و پس از رسیدگی به تعزیرات حکومتی فرستاده می شوند.

پاشایی در پاسخ به سوالی درباره تفاوت نرخ های واقعی دریافتی توسط راننده ها با نرخ های قانونی بابیان اینکه از حرف تا عمل تفاوت زیادی وجود داردمدعی شد: با توجه به این که گشتهای نظارتی و تلفن پاسخ گوی 24 ساعته فعال می باشدو بلافاصله پس از شکایت رسیدگی صورت می گیرد بنابراین این دیدگاه منطقی نمی باشد.

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار ائل پرس مبنی بر میزان رضایت رانندگان تاکسی ازقیمت های مصوب بیان داشت: بدون شک این مبلغ ازنظر ارگانهای رسمی متناسب و از نظر رانندگان نامتناسب بوده و از این مبلغ قانونی رضایت ندارند.

باتوجه به اعلام مسولین مبنی بر عدم رضایت تاکسیرانان از نرخ های جدیدمصوب اگرچه ممکن است به دلیل افزایش تورم میزان درآمد رانندگان تاکسی کفاف دخل و خرج زندگی شان را ندهد اما باید توجه داشت که دریافت کرایه اضافی، بار این تورم را به جامعه منتقل کرده و در تشدید آن نقش ایفا می کنند.

بدون شک  طرح سازمان تاکسیرانی در روزهای آتی برای نصب نرخ مسیرها بر روی شیشه ی تاکسی در صورت عمل راننده جای تقدیر دارد، با این وجود مبلغی که در سطح شهر شاهد دریافت آن هستیم بانرخ های قانونی همگونی نداشته و این ماجرا همچنان به صورت حل نشده ادامه دارد.

بالا رفتن غیرمنطقی نرخ کرایه ها نتیجه ای جز ترافیک و آلودگی هوا نخواهد داشت

درهمین شرایط است که معدودی از رانندگان تاکسی متخلف و سودجو و برخی مسافرکشان شخصی با سو استفاده از تفاوت قیمت های مصوب و قیمت های متداول به اخذ وجه بیشتر مبادرت کرده و زمینه را برای ایجاد نارضایتی مردم از سیستم حمل و نقل عمومی و در نتیجه استفاده از لوازم نقلیه عمومی فراهم می کند که طبیعتا مشکلات مضاعفی همچون ترافیک و آلودگی هوا را موجب خواهد شد.

بنابراین باید ضمن شکل دهی نظارت گسترده تر از گذشته، در تعیین قیمتهای مصوب کرایه تاکسی توازنی بین مطالبه بحق رانندگان تاکسی در تامین معاش خود وانتظار عموم مردم درمنطقی بودن قیمت ها بیشتر از پیش برقرار شود.

همین طور انتظار می رود دولت به وعده خود جامه عمل پوشانده و با ارائه خدماتی خاص به بخش حمل و نقل عمومی زمینه را برای بالا نرفتن بیش از حد کرایه هافراهم و به سمت همگانی شدن حمل و نقل عمومی گام بردارد


با دوستان خود به اشتراک بگذارید

*** Section News End AdSense ***
*** Section AdSense ***