تلگرام
کانال ائل در تلگرام
دنبال کنید

ظرفیتی به نام ۹ دی و اصرار نانوشته برای سانسور آن

فریاد هویت خواهی مردم ایران در برابر جریان نئولیبرالیسم و جریان اسلام سیاسی

۹ دی مصداق فریاد هویت خواهی مردم ایران در برابر جریان نئولیبرالیسم و جریان اسلام سیاسی بود ، پیامی که هنوز آنطور که باید و شاید در مخیله نخبگان سیاسی وارد نشده است.

فریاد هویت خواهی مردم ایران در برابر جریان نئولیبرالیسم و جریان اسلام سیاسی

ائل / محمد رضا سبزی

سال ۷۶ را شاید بتوان آغاز ایجاد زاویه در حوزه گفتمان در بین مردم دانست ، اینکه گروهی از مردم صاحب گفتمان خاصی باشند و گروهی صاحب گفتمانی مخالف ، البته این جدایی و ایجاد زاویه اوایل انقلاب با جدا شدن روحانیون مبارز از مجمع روحانیت مبارز در سطح نخبگانی ایجاد شده بود لیکن انتقال آن به سطح مردم ده سال طول کشید . در واقع مجمع روحانیون مبارز ، ده سال بعد از جدایی از مجمع روحانیت مبارز ، با شعار توسعه فرهنگی و سیاسی قدرت را به دست گرفت .

ادبیات این دولت از ابتدا بر محور آزادی ، توسعه سیاسی ، توسعه فرهنگی و ... بنا نهاده شد ، توسعه ای که برگردانی از توسعه گرایی نئولیبرالیستی بود . این ادبیات توسط اتاق فکری با حضور تعدادی از روشنفکر ها و اساتید دانشگاهی و اساتید حوزه عملیات روانی در سطح عموم جامعه باز تولید شد به طوریکه عده ای از مردم ( عموما طبقه متوسط با رویکرد مدرن مآبانه ) با عنوان اعضای جبهه اصلاح طلبی به کنش سیاسی پرداختند ، در مقابل جبهه ای در واکنش به جبهه اصلاح طلبی با عنوان اصول گرایی اعلام موجودیت کرد و محور فعالیتش را ولایت و ساختن جامعه با رویکردهای ایرانی اسلامی بنا نهاد و باز عده ای از مردم ( عموما قشر مذهبی و حزب الهی جامعه ) با عنوان اصول گرایی به کنش سیاسی پرداختند .

جبهه طبقه متوسط در برابر جبهه حزب الهی ها

این همان زاویه مزبور بود که با گذر زمان مخصوصا در اوایل شکل گیری آن باعث زد و خورد های نظری و بعضا حتی فیزیکی نیز شد .

جبهه اصلاحات با عنایت به رویکرد توسعه مدرن مآبانه خود بسیاری از خطوط قرمز هویتی مردم ایران را زیر پا گذاشت و در مقابل جبهه اصول گرایی بر حمایت از داشته های هویتی مردم ایران برآمد و این دفاع از خطوط قرمز به ناتنی خواندن و غیر خودی انگاری از کل اصلاح طلبان انجامید. چنین اقداماتی باعث گردید در حوزه اندیشه سیاسی بن بستی به وجود بیاید به طوریکه هر کسی بخواهد اظهار نظری داشته باشد می بایست ابتدا تعیین کند عضو یا مرید کدام جبهه است .

چنین بن بست گفتمانی که ماحصل تند روی هر دو جریان بود و هنوز هم ادامه دارد ، باب مفاهمه سیاسی و فرهنگی را بسته است .

درگیری های سال ۸۸ و بعد حضور مردم در ۸ و ۹ دی ماه که در مخالفت با شورشیان هشت ماهه بود منفذی باز کرد تا صدایی که سالهاست تنها از حلقوم یک نفر یعنی رهبری معظم شنیده می شد ولی در جامعه توسط عناصر جبهه ای مصادره به نفع می شد ، توسط مردم فریاد زده شود. اینکه ما نه اصول گراییم و نه اصلاح طلب ، ما ایرانی هستیم و هویتمان را وجه المصالحه کنشگران سیاسی نمی کنیم ، این پیام اصلی مردم در ۹ دی برای نخبگان سیاسی بود .

اما آنچه در این میان در حال رخ دادن است ، اصرار تعدادی از همان کنشگران جبهه ای برای مکتوم ماندن پیام های ۹ دی می باشد .

هنوز هم تعدادی از نخبگان سیاسی در فضای غبار آلود فتنه ۸۸ سیر می کنند ، هنوز هم تعدادی از سیاست بازان در گفتن کلمه فتنه برای جریانات ۸۸ تردید می کنند . هنوز هم تعدادی از صاحبان اسلام سیاست زده فتنه ۸۸ را به مثابه ابزاری برای تسویه حسابهای جناحی و جبهه ای استفاده می کند اما دریغ از درک پیام مردم در آن روز تاریخی ، دریغ از اعتنای آقایان به اینکه مردم نباید ملعبه عده ای از سیاست ورزان بی تقوا گردد. دریغ از رجوع به عقلانیت و شروع به مفاهمه ملی در سایه وحدت همگانی .

معتقدم در خصوص ۹ دی سخن ها باید گفت ، مقاله ها باید نوشت ، فیلم نامه ها باید نوشت و ...

۹ دی مصداق فریاد هویت خواهی مردم ایران در برابر جریان نئولیبرالیسم و جریان اسلام سیاسی بود ، پیامی که هنوز آنطور که باید و شاید در مخیله نخبگان سیاسی وارد نشده است.


مطالب مرتبط:

پروین قدس: فتنه گران ۸۸ برابر تفکر روح الهی خنجر کشیدند

تحلیل و بازخوانی ابعاد فتنه ۸۸ توسط نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: عاشورای ۸۸ ماهیت فتنه گران را بیشتر روشن کرده و کاسه صبر مردم لبریز شد

جانبار دوران دفاع مقدس: چه دادگاهی بالاتر از اینکه مردم فهمیدند سران فتنه خائن به ملت هستند

حجت الاسلام برگی: حماسه ۸ دی مردم تبریز به سان ۲۹ بهمن سال ۵۶ بود

شخصیت مغفول مانده شهدای مدافع حرم آذربایجان در تقابل با فتنه آمریکایی سال ۸۸

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

https://goo.gl/dKptFt
*** Section News End AdSense ***
*** Section AdSense ***