تلگرام
کانال ائل در تلگرام
دنبال کنید

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان آذربایجان‌شرقی:

۲ درصد تصادفات منجر به فوت مربوط به حوزه حمل و نقل است/نصب ۳۱ دستگاه کنترل سرعت /جابه‌جایی ۱۶ میلیون کالا و ۷ میلیون مسافر در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان آذربایجان‌شرقی گفت: فقط دو درصد آمار تصادفات منجر به فوت مربوط به حوزه حمل و نقل عمومی است.

۲ درصد تصادفات منجر به فوت مربوط به حوزه حمل و نقل است/نصب ۳۱ دستگاه کنترل سرعت /جابه‌جایی ۱۶ میلیون کالا و ۷ میلیون مسافر در آذربایجان‌شرقی

به گزارش ائل به نقل از فارس، منوچهر سلمان‌زاده در نشست خبری به مناسبت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری در روز ۲۶ آذرماه با اشاره به تاریخچه انتخاب این هفته اظهار داشت: با توجه به شرایط و وضعیت کشور در دوران دفاع مقدس شرایط خاصی بر کشور حاکم شد به طوریکه از پنج بندر فعال فقط سه بندر فعال ماند و بقیه از کار افتادند و این دلیلی بر فرمان تاریخی امام راحل(ره) مبنی بر جهاد تخلیه بنادر شد و بعد از ۱۰ سال آن روز به عنوان روز راهدار انتخاب شد.

وی با بیان اینکه راهدارهای استان آذربایجان‌شرقی با وجود شرایط اقلیمی ویژه و خاص فعالیت می‌کنند، گفت: این روزها از جمله روزهای سخت و حساس برای راهداری است و البته سازمان حمل و نقل پایانه‌ها راهداری وزارت راه و شهرسازی تلفیق شد و خدمات در همراهی یکدیگر انجام می‌دهند. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان افرود: با اینکه با بارش برف کار ما سخت‌تر است ولی امید است امسال از جمله سال‌های پر بارش برای کشور باشد.

اقتصاد مقاومتی همراه با اقتصاد معیشتی از توجه به صنعت حمل و تقل ایجاد می‌شود 

وی در تشریح عملکرد راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، ابراز کرد: هیچ‌گاه اقتصاد مقاومتی به اقتصاد معیشتی تبدیل نمی‌شود تا وقتی که به اقتصاد حمل و نقل روی آورده شود زیرا همه می‌دانیم میزان نقش حمل‌ و نقل در تولید ناخالصی ۸ تا ۹ درصد است که می‌توان با سایر بخش‌ها مقایسه کرد و نتیجه را ارزیابی کرد.

صنعت حمل و نقل رشد اقتصادی را تبدیل به توسعه می‌کند/ آذربایجان‌شرقی جزو ۵ استان برتر حمل و نقل 

سلمان‌زاده با تاکید به اینکه از جمله شاخص‌های حمل و نقل در اقتصاد توجه به این صنف در کشورهای توسعه یافته است،گفت: حمل و نقل ارزش افزوده تولید می‌کند و به تبع آن رشد اقتصادی را به همراه می‌آورد و با اینکه شاخص‌های توسعه متفاوت است ولی این صنعت جزو شاخص‌هایی است که رشد اقتصادی را تبدیل به توسعه می‌کند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: استان از نظر حوزه حمل و نقل جزو پنج استان برتر کشور در صنعت حمل و نقل  است.

جابه‌جایی ۱۶ میلیون کالا و ۷ میلیون مسافر در استان 

وی یادآور شد: در سال گذشته نزدیک به ۱۶ میلیون تن کالا در استان و ۷ میلیون نفر مسافر جابه‌جا شده و استان دارای ۲۵۸ شرکت حمل و نقل داخلی و ۵۶ شرکت حمل و نقل بین‌المللی و ۱۱۰ شرکت مسافرتی است. 

سلمان‌زاده، اصول سازمان حمل و نقل را براساس رویکرد ایمنی مطرح کرد و افزود: به طور مثال در این سازمان رانندگان بعد از ورود به عنوان راننده شناخته نمی‌شوند و بعد از گذراندن آموزش‌های بعد خدمت و معاینات پزشکی می‌تواند فعالیت خود را شروع کرده،کارت هوشمند را دریافت کرده و سپس شروع به کار کند.

2 درصد تصادفات منجر به فوت مربوط به حوزه حمل و نقل است 

وی بیان داشت: فقط دو درصد آمار تصادفات منجر به فوت مربوط به حوزه حمل و نقل عمومی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تاکید داشت: اگر فعالیت‌های ما نقش خود در ایمنی را نشان دهد آن موقع می‌توان گفت که ظرفیت و سهم آن چقدر است.

وی با تاکید به اینکه تمام ناوگان‌های مورد استفاده در لحظه  از نظر معاینه فنی کنترل می‌شود و البته تمام ناوگان در حوزه حمل و نقل برخط بوده و از سیستم آی.تی مجهز به سیستم روز دنیا هستند، ادامه داد: تمام سیستم‌های مرتبط با حمل و نقل اعم از برنامه و سی‌.ام. ای برخط بوده و در زمان صدور اسناد به صورت سیستمی خودروها را کنترل می‌کند.

نصب ۳۱ دستگاه کنترل سرعت‌سنج در استان

سلمان‌زاده، سامانه‌های کنترل سرعت سنج جاده‌ای را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: از طریق این سیستم هر خودرویی که بارنامه نداشته ولی اقدام  به ورود به جاده می‌کند از طریق این سیستم‌های سرعت سنج جاده‌ای امکان کنترل جاده‌ای تعبیه شده که بلافاصله وجود بارنامه را اطلاع می‌دهد.

وی با بیان اینکه تمام تجهیزات خارج از تجهیرات نظامی جاده‌ای توسط راهداری احداث شده است، افزود: در حال حاضر استان آذربایجان‌شرقی دارای ۳۱ دوربین سرعت سنج بوده و ۲۸ دوربین دیگر در حال نهایی شدن برای نصب هستند و برنامه ۴۰ دوربین دیگر جانمایی شده که در روزهای آتی به پروسه ساخت وارد می‌شود و به صورت متناوب وارد چرخه خواهد شد.

سلمان‌زاده خاطرنشان کرد: هر سامانه دوربین بالای ۲۰۰ میلیون تومان خرج نصب و نگهداری دارد که خوشبختانه تکنولوژی آنها به‌روز بوده و از طریق شرکت‌های دانش بنیان به سفارش ما ساخته می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ابراز کرد: مزایای این سیستم‌ها برآورد تخلف در همان لحظه خودروها است و البته علاوه بر کنترل سرعت لحظه‌ای کنترل متوسط  نیز دارد.

وجود سیستم تردد شمار در جاده‌های استان 

وی با اشاره به اینکه سیستم‌های تردد شمار در جاده‌ها وجود دارد که در ۸۰ محور استان نصب شده است، گفت: همه این سیستم‌ها به روز و حالت برخط است به طوریکه در آن واحد و هر ساعتی که بخواهیم، تمام آمار ترددکنندگان جمع‌آوری شده و در لحظه میزان تردد در یک محور را می‌توان  از یکدیگر تفکیک کرد. 

سلمان‌زاده تصریح کرد: سازمان حمل و نقل جاده‌ای می‌تواند تمام ترافیک جاده‌ای را پایش کند که البته فایده این کار این است که می‌توان اطلاعات را در  اختیار پلیس گذاشت. 

۵۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری مسیرهای منتهی به شهر رخ می‌دهد

وی در عین حال خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ۵۰ درصد تصادف منجر به فوت در ۳۰ کیلومتری مسیرهای منتهی به شهر اتفاق می‌افتد، از این رو باید کنترل روی این مسیرها صورت گیرد. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با تاکید به اینکه دوربین‌ها علاوه بر تردد شما توانایی نظارت بر تصویری تیز داریم، بیان داشت: از این دوربین‌ می‌توان به صورت کاربرد امنیتی استفاده کرد و البته هواشناسی و نگهداری هلال احمر نیز می‌تواند از این موضوع  استفاده کنند.

۳۱ مجتمع خدمات رفاهی در استان/ آمادگی پذیرش سرمایه‌گذار در این بخش هستیم

وی اذعان داشت: در حال حاضر ۳۱ مجتمع خدمات رفاهی در استان فعالیت می‌کند و فضا آماده است که اگر سرمایه‌گذارانی مشتاق به این بخش باشند، ما آمادگی لازم در این بخش را داریم زیرا نیاز جاده‌ای بسیار زیاد است.
 
سلمان‌زاده با بیان اینکه در مبلمان جاده‌ای هرگونه احداث در طول جاده‌ای ممنوع بوده مگر اینکه در قالب مجتمع‌های خدمات شهری باشد، ادامه داد: ۱۰ نوع مجتمع با محورهای مختلف می‌توان تعریف کرد که بعد از حریم‌های محدود شده می‌تواند احداث شود که جایگاه سوخت یکی از آن نمونه‌هاست.

ایران از نظر مجتمع‌های خدمات رفاهی فقیر است 

وی متذکر شد: ایران از نظر مجتمع‌های خدمات رفاهی فقیر است و از استانداردهای جهانی عقب مانده ولی البته برای احداث آن استقبال‌هایی وجود دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با تاکید به اینکه سن ناوگان در استان از متوسط کشوری بالاست، گفت:در سال‌های گذشته در بخش باری عمر ناوگان ۲۴ سال بود که الان به ۱۹/۷۹ رسیده است.

وی ادامه داد: در دنیا عمر ناوگان عمومی مهم نیست بلکه ساعت کارکرد مهم است.

سلمان‌زاده اذعان داشت: با توجه به اینکه وظیفه دولت نوسازی نیست ولی بستر برای نوسازی را فراهم می‌آورد به طوریکه ۳۰۰ دستگاه نوسازی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات بانکی به صنایع مختلف ۱۸ درصد است، تصریح کرد: دولت از محل بهینه‌سازی مصرف سوخت و ردیف بودجه سازمان ۹ درصد به صورت بلاعوض جهت نوسازی تخصیص داده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بیان داشت: تناسب بین ماشین و بار وجود ندارد به طوریکه ماشین بیشتر از بار است که این باعث می‌شود سن ناوگان پایین نیاید، از این رو باید به موضوع نوسازی توجه ویژه کرد. 

وی ادامه داد: در استان مشکل اصلی ماشین‌های فرسوده است و ما این موضوع را به صنف ابلاغ کرده و با یکسری شرکت‌های واردکننده از جمله ماموت، سایپا و آزهاتیکس، قرارداد بستیم تا سعی کنیم تعداد خودروهای بی‌کیفیت را دور سازیم.

وجود ۲۳ هزار و ۳۲۳ دستگاه مجوزدار فعالیت در جاده 

سلمان‌زاده ابراز کرد: تعداد خودروهای مجوزدار در بخش حمل و نقل در حوزه  بار ۲۳ هزار و ۳۲۳ دستگاه است که تعداد ناوگان بین ۲۵ سال تا ۴۵ سال 8 هزار و۲۱۰دستگاه و بالای ۵۰ سال ۱۹۴ دستگاه است.

وی اضافه کرد: با توجه به نابسامانی توزیع سوخت، با ایجاد دو مرحله هوشمندسازی کاری کرده‌ایم که اگر فردی اقدام به دریافت بارنامه کند، بلافاصله وصل به سیستم توزیع سوخت خواهد شد و بسته به میزان مسیر خود سوخت دریافت می‌کند و این موضوع قاچاق منتفی می‌کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مطرح کرد: موضوع معاینه فنی صرفاً برای استاندارهای آلایندگی نیست بلکه یکی از شاخص‌های آن بوده به طوریکه ۱۳ بند دیگر نیز مدنظر است. 

وی با اشاره به اینکه هر نوع حمل نقل اعم از باری و مسافری در حوره بین‌المللی تابع موافقت‌نامه دو جانبه فی‌مابین دو کشور است، افزود: اگر با ترکیه مراوداتی داریم براساس یک موافقت‌نامه دو جانبه حمل و نقل است و در آن نحوه حمل و نقل تعریف شده است. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تصریح کرد: در تجارت بین‌المللی نمی‌توان چیزی تعیین کرد زیرا موضوع رقابت در میان است به طوریکه ترکیه الزامی به آمدن اتوبوس‌هایش به ایران ندارد زیرا صرفه‌ای ندارد ولی حمل و نقل اتوبوس را ایران احاطه کرده و سهم ناوگان «ون»کمتر از اتوبوس و سواری است.

مسؤول نگهداری و ساخت مرزها بر عهده راهداری است 

سلمان‌زاده با اشاره به اینکه مسؤول ساخت و ساز و نگهداری مرزها بر عهده راهداری است، گفت: هر مرز جاده‌ای در استان توسط ما ساخته شده و مرز جلفا و نوردوز نیز توسط ما ساخته شده و در حال توسعه است. 

استان دارای ۱۴ هزار کیلومتر گستردگی جاده‌ای است 

وی با تاکید به اینکه راهداری استان آذربایجان‌شرقی جزو سخت‌ترین راهداری‌های کشور است، بیان کرد: در حدود ۱۴ هزار کیلومتر گستردگی راه در استان وجود دارد و شاید به نظر برسد که هزینه ساخت یک جاده سنگین‌تر است در حالی که یک بار جاده ساخته می‌شود و مهم نگهداری آن برای سالیان طولانی است که این وظیفه بر عهده ما است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در عین حال خاطرنشان کرد: هفته گذشته سه نفر از همکاران راهداری استان در راستای نگهداری از جاده دچار حادثه شده و یک نفر جان خود را از دست داد.

وی با اشاره به اینکه راهداری استان با تصادفات، بارش و یخبندان دست به گریبان است، ادامه داد: به همت همکاران در بارش اخیر استان که بیش از ۲۰ ساعت طول کشید، هیج جاده مواصلاتی و راهی بسته نشد. 

آمادگی لازم برای بارش‌های سخت 

سلمان‌زاده اذعان داشت: راهداری با کمبود نیرو روبه‌رو است به طوریکه در یک بارش طولانی مدت چندین ساعت فقط یک راننده روی دستگاه نشسته و جاده رو باز می‌کند. 

وی، موجودی دستگاه ماشین‌آلات راهداری استان را ۶۲۰ دستگاه اعلام کرد و گفت: به اندازه کافی از نظر شن و نمک و اورهال خودرو آمادگی دارین و تمهیدات لازم برای زمستان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان عنوان کرد: هر فصلی رانندگی مخصوص به خود را دارد ولی اخیراً برخی از مردم  توجهی به رانندگی در زمستان ندارند به طوریکه با اینکه می‌دانند بارش برف خواهد بود، بدون هیچ تمهیداتی به جاده می‌روند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

https://goo.gl/1DWtJR
*** Section News End AdSense ***
*** Section AdSense ***