تلگرام
کانال ائل در تلگرام
دنبال کنید

رایزن سابق فرهنگی کشور در ترکیه:

تا زمانی که سیستم اقتصادی مستقر در کشور ربا را نپذیرد، تحقق سیستم بانکی بدون ربا امکان پذیر نیست/ مردم از انقلاب به دنبال دست یافتن به رفاه نبودند/ تا وقتی زیرساخت ها آماده نشوند، اعتقادات مردم تاثیری نخواهد داشت

حجت الاسلام والمسلمین حسن شعبانی گفت: نگاه های توحیدی در بین مسوولین کم رنگ و یا بی رنگ شده است و این زنگ خطر برای ما به حساب می آید، واقعاً چرا باید در کشوری که حاکمیت اسلام وجود دارد، مسوولین از نگاه توحیدی داشتن دور بمانند؟

تا زمانی که سیستم اقتصادی مستقر در کشور ربا را نپذیرد، تحقق سیستم بانکی بدون ربا امکان پذیر نیست/ مردم از انقلاب به دنبال دست یافتن به رفاه نبودند/ تا وقتی زیرساخت ها آماده نشوند، اعتقادات مردم تاثیری نخواهد داشت

حجت الاسلام والمسلمین حسن شعبانی در گفتگو با خبرنگار ائل با اشاره به مطلوب نبودن وضعیت اقتصادی در شرایط حال حاضر، اظهار کرد: این وضعیت نه صرفاً برای عموم مردم بلکه حتی برای کسانی که دست اندرکار مباحث اقتصادی هستند، همانند تجار و تولیدکنندگان و بازرگانان و غیره که خودشان هم به نوعی قرار است از این عرصه اقتصادی سود ببرند، این ها هم از این وضعیتی که وجود دارد، خیلی راضی نیستند.

وی ادامه داد: از همان ابتدای انقلاب، برای بحث اقتصادی مثل سایر مباحث، دو تا رویکرد وجود داشت، یک این بود که ما بلاخره اگر بخواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم، باید مثل دنیا رفتار کنیم، دنیا یک سیستم پولی مشخصی دارد، یک راه تعامل اقتصاادی مشخصی دارد، ما هم اگر بخواهیم با دنیا قطع ارتباط نکنیم، باید همان را جلو ببریم.

وی افزود: یک نگرش دیگر این بود که بلاخره در این کشور اتفاق بسیار بزرگی به نام انقلاب اسلامی روی داده، پس باید مباحث اقتصادی را داخل همین انقلاب اسلامی بر مبنای همان نگاه ایدئولوژیک تعریف کنیم، اگر قرار باشد تعاملاتمان با دنیا به همان شکلی باشد که خود دنیا می خواهد و دنیا همان را ادامه می دهد، ما انقلاب اسلامی کردیم که چه بگوییم و به کجا برسیم. چه تفاوت ماهویی بین انقلاب اسلامی مثلاً در عرصه اقتصاد با زمان طاغوت وجود دارد؟

رایزن سابق فرهنگی کشورمان در ترکیه تصریح کرد: به همین دلیل این ها آمدند شاخص هایی که برای بحث اقتصاد اسلامی وجود دارد، یکی یکی شمردند، مثلا در بحث اقتصاد اسلامی یکی از پایه های اساسی این است که بحث ربا را نباید داشته باشیم، اینجا باز هم دوباره بحث چندشاخه شد، یک عده ای بحث ربا را گرفتند و آن را در محافل عمومی و مردمی بیان کردند و گفتند که ما باید مردم را اغنا بکنیم به اینکه ربا یک حکم الهی است و باید جاری شود و ... لکن ما از این غفلت کردیم از اینکه مردم متوجه هستند که ربا حرام است، نه اینکه توجه ندارد، لکن سیستم اقتصادی مستقر در کشور این را نمی پذیرد، و تا زمانی که سیستم اقتصادی مستقر در کشور این را نپذیرد، این عملاً قابل اجرا نیست.

وی اذعان داشت: برای همین مورد می شود همین مثال را زد که در کشور همسایه، 99 درصد جمعیت مسلمان هستند ولی برای حجابشان مشکل دارند، چون سیستم حاکم در این کشور ها لائیک بوده و سیستم حاکم در کشور گفته من این حجاب را نمی پذیرم، لکن در مباحث مربوط به اجتماع و مباحث اجتماعی ما نمی توانیم دولت و سیستم حاکمیتی را بگذاریم کنار و بگوییم آنها هر طور که خواستند رفتار بکنند بعد ما فرهنگ سازی را از مردم شروع کنیم!

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: درست است که این استدلال، استدلال غلطی است که چون بانک این کار را می کند، پس ما هم می توانیم بین خودمان این کار را بکنیم و ربا بخوریم، اما می خواهم بگویم که یک چیز طبیعی است که اتفاق می افتد، فرض کنید که یک حاکمیت اسلامی وجود دارد و به صورت سیستماتیک ربا در داخل این حاکمیت اسلامی ترویج می شود و در واقع اعمال می شود آن وقت من به مردم عادی اصرار می کنم که ربا را رعایت بکنید! این یک پارادوکس است و عملاً قابل اجرا و انجام نیست.

شعبانی با بیان اینکه نوک حمله مراجع همچون شخصیت هایی مثل آیت الله جوادی آملی، نه به مردم بلکه به بانک هاست، اذعان داشت: من فکر می کنم اولاً ما بحث ربا را نقطه شروعش را از سیستم دولتی و نه از مردم شروع بکنیم، ثانیا این را باید بدانیم که اگر می خواهیم به مردم بباورانیم که ربا چیز بدی است، این نمی شود مگر اینکه اول مسوولین آن را بپذیرند، لکن ما الان همچین وضعیتی را احساس نمی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: اسناد تاریخی نشان می دهد که مردم از انقلاب به دنبال رفاه نبودند، بلکه دنبال این بودند تا بتوانند به دین حداقلی خود عمل کنند، اگر قیام کردند به خاطر این بود که نگران دینشان بودند، هر چند وظیفه حاکمیت اسلامی آوردن رفاه به مردم است ولی نقطه شروع این انقلاب، بحث های رفاهی نبود، حتما اصل نظام ربا را نمی پذیرد و قیام مردم هم نمی پذیرد.

این کارشناس فرهنگی نقش مردم را بعد از درست شدن کار در زیرساخت های اصلی و منابع قانون گذاری، بااهمیت دانسته و اظهار کرد: الان فرض کنید که در برخی از قوانین ربا رعایت شده، مثلا در کمیسیون مربوطه در بانک مرکزی، این ها یک راهکارهایی درست کردند که قانون درست اجرا شود، ولی وقتی به مرحله عمل می رسد، به همان صورت نمی شود و فقط در حرف قانون گذاری صورت می

گیرد.

وی تاکید کرد: ما اینجا در بحث اجرا، به حضور مردم نیاز خواهیم داشت، تا زمانی که زیرساخت آماده نشود، هر چند مردم اعتقاد هم داشته باشند، این جنبش ها ناقص هستند نه به این معنی که تاثیر ندارند، یعنی اگر ما از سیستم حاکمیتی که قدرت اعمال دارد شروع نکنیم، از این ور حرکت هایی انجام می شود، اما معمولا این حرکت ها ابتر می ماند، باید بر روی بحث انتخاب مردم کار کرد، نه صرفا تبیین یک موضوعی که خودشان هم می دانند.

شعبانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دغدغه ها در بسیاری از مسوولین حتی در مسوولین ملبس هم دنسوی شده است، خاطرنشان کرد: نگاه های توحیدی در بین مسوولین کم رنگ و یا بی رنگ شده است و این زنگ خطر برای ما به حساب می آید، واقعاً چرا باید در کشوری که حاکمیت اسلام وجود دارد، مسوولین از نگاه توحیدی داشتن دور بمانند؟

وی اذعان داشت: رفتار مدیریتی ما و تعامل مدیران با مردم خوب نیست و ما واقعاً نیاز داریم به مبانی خودمان برگردیم و یک بار دیگر مطالعه کنیم و با باور توحیدی مان این ها را ببینیم.

رایزن سابق فرهنگی کشورمان در ترکیه با بیان اینکه شما کلمه توسعه را از رهبری نمی شنوید، بلکه ایشان همواره از کلمه پیشرفت استفاده می کنند چون اساساً مبنای توسعه غرب را قبول ندارند که بخواهند از کلمه توسعه استفاده کنند و آن را بعنوان آرمان قرار دهند ولی در مقابل الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی را پیشنهاد می کنند.

وی با اشاره به روحیه جهادی در هشت سال دفاع مقدس، تصریح کرد: ما در عرصه های مختلف، اگر آن روحیه جهادی را اگر داشته باشیم، مطمئن باشید به نتیجه می رسیم، روحیه جهادی این است که من با کمترین امکانات بزنم به خطر و آن چیزی که علی الظاهر دست نیافتنی است را بدست بیاورم.

وی در پایان بیان داشت: رهبر معظم انقلاب ظاهراً در موضوعات جدی از دستگاه های دولتی ناامیدند و این تلخ است ولی واقعیت است و ایشان مباحث اساسی که عزم جدی می خواهد را در جمع دولتی ها مطرح نمی کنند.

  

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ایران جهان

شمال غرب

  • تبریز

    دوشنبه

    ۸ خرداد ۱۳۹۶
  • ۲۳°
  • احتمال باران
آب و هوا

پایگاه اطلاع رسانی ائل

سرویس : اقتصادی , شناسه خبر : ۵۳۵۲۰

رایزن سابق فرهنگی کشور در ترکیه:

تا زمانی که سیستم اقتصادی مستقر در کشور ربا را نپذیرد، تحقق سیستم بانکی بدون ربا امکان پذیر نیست/ مردم از انقلاب به دنبال دست یافتن به رفاه نبودند/ تا وقتی زیرساخت ها آماده نشوند، اعتقادات مردم تاثیری نخواهد داشت

حجت الاسلام والمسلمین حسن شعبانی گفت: نگاه های توحیدی در بین مسوولین کم رنگ و یا بی رنگ شده است و این زنگ خطر برای ما به حساب می آید، واقعاً چرا باید در کشوری که حاکمیت اسلام وجود دارد، مسوولین از نگاه توحیدی داشتن دور بمانند؟

حجت الاسلام والمسلمین حسن شعبانی در گفتگو با خبرنگار ائل با اشاره به مطلوب نبودن وضعیت اقتصادی در شرایط حال حاضر، اظهار کرد: این وضعیت نه صرفاً برای عموم مردم بلکه حتی برای کسانی که دست اندرکار مباحث اقتصادی هستند، همانند تجار و تولیدکنندگان و بازرگانان و غیره که خودشان هم به نوعی قرار است از این عرصه اقتصادی سود ببرند، این ها هم از این وضعیتی که وجود دارد، خیلی راضی نیستند.

وی ادامه داد: از همان ابتدای انقلاب، برای بحث اقتصادی مثل سایر مباحث، دو تا رویکرد وجود داشت، یک این بود که ما بلاخره اگر بخواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم، باید مثل دنیا رفتار کنیم، دنیا یک سیستم پولی مشخصی دارد، یک راه تعامل اقتصاادی مشخصی دارد، ما هم اگر بخواهیم با دنیا قطع ارتباط نکنیم، باید همان را جلو ببریم.

وی افزود: یک نگرش دیگر این بود که بلاخره در این کشور اتفاق بسیار بزرگی به نام انقلاب اسلامی روی داده، پس باید مباحث اقتصادی را داخل همین انقلاب اسلامی بر مبنای همان نگاه ایدئولوژیک تعریف کنیم، اگر قرار باشد تعاملاتمان با دنیا به همان شکلی باشد که خود دنیا می خواهد و دنیا همان را ادامه می دهد، ما انقلاب اسلامی کردیم که چه بگوییم و به کجا برسیم. چه تفاوت ماهویی بین انقلاب اسلامی مثلاً در عرصه اقتصاد با زمان طاغوت وجود دارد؟

رایزن سابق فرهنگی کشورمان در ترکیه تصریح کرد: به همین دلیل این ها آمدند شاخص هایی که برای بحث اقتصاد اسلامی وجود دارد، یکی یکی شمردند، مثلا در بحث اقتصاد اسلامی یکی از پایه های اساسی این است که بحث ربا را نباید داشته باشیم، اینجا باز هم دوباره بحث چندشاخه شد، یک عده ای بحث ربا را گرفتند و آن را در محافل عمومی و مردمی بیان کردند و گفتند که ما باید مردم را اغنا بکنیم به اینکه ربا یک حکم الهی است و باید جاری شود و ... لکن ما از این غفلت کردیم از اینکه مردم متوجه هستند که ربا حرام است، نه اینکه توجه ندارد، لکن سیستم اقتصادی مستقر در کشور این را نمی پذیرد، و تا زمانی که سیستم اقتصادی مستقر در کشور این را نپذیرد، این عملاً قابل اجرا نیست.

وی اذعان داشت: برای همین مورد می شود همین مثال را زد که در کشور همسایه، 99 درصد جمعیت مسلمان هستند ولی برای حجابشان مشکل دارند، چون سیستم حاکم در این کشور ها لائیک بوده و سیستم حاکم در کشور گفته من این حجاب را نمی پذیرم، لکن در مباحث مربوط به اجتماع و مباحث اجتماعی ما نمی توانیم دولت و سیستم حاکمیتی را بگذاریم کنار و بگوییم آنها هر طور که خواستند رفتار بکنند بعد ما فرهنگ سازی را از مردم شروع کنیم!

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: درست است که این استدلال، استدلال غلطی است که چون بانک این کار را می کند، پس ما هم می توانیم بین خودمان این کار را بکنیم و ربا بخوریم، اما می خواهم بگویم که یک چیز طبیعی است که اتفاق می افتد، فرض کنید که یک حاکمیت اسلامی وجود دارد و به صورت سیستماتیک ربا در داخل این حاکمیت اسلامی ترویج می شود و در واقع اعمال می شود آن وقت من به مردم عادی اصرار می کنم که ربا را رعایت بکنید! این یک پارادوکس است و عملاً قابل اجرا و انجام نیست.

شعبانی با بیان اینکه نوک حمله مراجع همچون شخصیت هایی مثل آیت الله جوادی آملی، نه به مردم بلکه به بانک هاست، اذعان داشت: من فکر می کنم اولاً ما بحث ربا را نقطه شروعش را از سیستم دولتی و نه از مردم شروع بکنیم، ثانیا این را باید بدانیم که اگر می خواهیم به مردم بباورانیم که ربا چیز بدی است، این نمی شود مگر اینکه اول مسوولین آن را بپذیرند، لکن ما الان همچین وضعیتی را احساس نمی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: اسناد تاریخی نشان می دهد که مردم از انقلاب به دنبال رفاه نبودند، بلکه دنبال این بودند تا بتوانند به دین حداقلی خود عمل کنند، اگر قیام کردند به خاطر این بود که نگران دینشان بودند، هر چند وظیفه حاکمیت اسلامی آوردن رفاه به مردم است ولی نقطه شروع این انقلاب، بحث های رفاهی نبود، حتما اصل نظام ربا را نمی پذیرد و قیام مردم هم نمی پذیرد.

این کارشناس فرهنگی نقش مردم را بعد از درست شدن کار در زیرساخت های اصلی و منابع قانون گذاری، بااهمیت دانسته و اظهار کرد: الان فرض کنید که در برخی از قوانین ربا رعایت شده، مثلا در کمیسیون مربوطه در بانک مرکزی، این ها یک راهکارهایی درست کردند که قانون درست اجرا شود، ولی وقتی به مرحله عمل می رسد، به همان صورت نمی شود و فقط در حرف قانون گذاری صورت می

گیرد.

وی تاکید کرد: ما اینجا در بحث اجرا، به حضور مردم نیاز خواهیم داشت، تا زمانی که زیرساخت آماده نشود، هر چند مردم اعتقاد هم داشته باشند، این جنبش ها ناقص هستند نه به این معنی که تاثیر ندارند، یعنی اگر ما از سیستم حاکمیتی که قدرت اعمال دارد شروع نکنیم، از این ور حرکت هایی انجام می شود، اما معمولا این حرکت ها ابتر می ماند، باید بر روی بحث انتخاب مردم کار کرد، نه صرفا تبیین یک موضوعی که خودشان هم می دانند.

شعبانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دغدغه ها در بسیاری از مسوولین حتی در مسوولین ملبس هم دنسوی شده است، خاطرنشان کرد: نگاه های توحیدی در بین مسوولین کم رنگ و یا بی رنگ شده است و این زنگ خطر برای ما به حساب می آید، واقعاً چرا باید در کشوری که حاکمیت اسلام وجود دارد، مسوولین از نگاه توحیدی داشتن دور بمانند؟

وی اذعان داشت: رفتار مدیریتی ما و تعامل مدیران با مردم خوب نیست و ما واقعاً نیاز داریم به مبانی خودمان برگردیم و یک بار دیگر مطالعه کنیم و با باور توحیدی مان این ها را ببینیم.

رایزن سابق فرهنگی کشورمان در ترکیه با بیان اینکه شما کلمه توسعه را از رهبری نمی شنوید، بلکه ایشان همواره از کلمه پیشرفت استفاده می کنند چون اساساً مبنای توسعه غرب را قبول ندارند که بخواهند از کلمه توسعه استفاده کنند و آن را بعنوان آرمان قرار دهند ولی در مقابل الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی را پیشنهاد می کنند.

وی با اشاره به روحیه جهادی در هشت سال دفاع مقدس، تصریح کرد: ما در عرصه های مختلف، اگر آن روحیه جهادی را اگر داشته باشیم، مطمئن باشید به نتیجه می رسیم، روحیه جهادی این است که من با کمترین امکانات بزنم به خطر و آن چیزی که علی الظاهر دست نیافتنی است را بدست بیاورم.

وی در پایان بیان داشت: رهبر معظم انقلاب ظاهراً در موضوعات جدی از دستگاه های دولتی ناامیدند و این تلخ است ولی واقعیت است و ایشان مباحث اساسی که عزم جدی می خواهد را در جمع دولتی ها مطرح نمی کنند.