تلگرام
کانال ائل در تلگرام
دنبال کنید

تلاش برای ثبت جهانی راه‌آهن جمهوری اسلامی

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راه‌آهن از تلاش برای ثبت جهانی راه‌آهن جمهوری اسلامی در مدیریت جدید این شرکت خبر داد.

تلاش برای ثبت جهانی راه‌آهن جمهوری اسلامی

به گزارش ائل به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، وحیدعلی قارداشی، در نشست چهارم معماری راه با عنوان مروری بر ارزش‌های ماندگار و میراث فرهنگی در راه‌های کشور گفت : در دوره مدیریت اخیر شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی چندین پروژه شروع شده که یکی شناخت سازه‌های راه‌آهن بوده و درکنارش برای ثبت جهانی راه‌‌آهن به عنوان اقدامی بنیادین به جای پرداختن به تک تک المان‌ها تلاش شده است و اینکه درصددیم گردشگری ریلی را توسعه دهیم و موزه ریلی را نیز راه‌اندازی کنیم.
قارداشی با بیان اینکه تلفیق وزارتخانه‌های راه و مسکن برای دولت تدبیر و امید فرصتی بود تا از توان معماران و شهرسازان خادم در راه‌آهن برای طراحی جذاب‌تر ایستگاه‌های راه‌آهن استفاده شود، گفت: بسیاری از بناهای معاصر کلنگی ساخته شده‌اند و سال‌های بعد ارزش تاریخی نخواهند داشت.

همچنین در این نشست، اسکندر مختاری، معمار و پژوهشگر در سخنانی تاکید کرد: تا زمانی که مسخ نفت و تکنولوژی نبودیم ، نگاه آمایشی به سرزمین داشتیم. فلات ایران ترکیب دشت و کوه است و انسان گذشته موانع را به مواهب تبدیل می‌کرده است. اقدام آریایی با ورود به فلات ایران به انتخابی اصلح دست زدند و شناخت سرزمین اصلی‌ترین عامل حیات درایران قبل از اختراع خط بوده است.

مختاری با بیان اینکه تاسیسات راه در ایران زمان هخامنشیان ایجاد شد، افزود: جستجو برای یافتن سرزمین‌های جدید، مبادله کالا و جنگ درکنار تعامل فرهنگی از عوامل اصلی ایجاد راه بوده است. راه درگذشته عملکردی چون اینترنت داشته و مردم و فرهنگ‌ها را به هم مرتبط می‌کرده است.

این معمار با تاکید بر اینکه شهر، زاده راه است، گفت : بزرگترین دستاورد راه، شهر است و اگر شهرها شکل گرفته‌اند به دلیل راه‌های ارتباطی بوده و اهمیت راه تا آنجاست که الواح پیروزی شاهان و فرامین آنها بر روی تاسیسات راه قرار می‌گرفته است.

این پژوهشگر با بیان اینکه تاسیسات راه در دوره‌های مختلف تنوع زیادی یافته و به شکل‌های آب‌انبار، قدمگاه، دارالضیافه، رباط و کاروانسرا متجلی بوده، افزود: تاسیسات راه دارای تنوع مکانی، تاریخی و سبکی هستند و کاروانسراها را می‌توان طبقه بندی کرد.

وی با بیان اینکه معماری راه در دوره صفوی شانیت یافت، گفت: در دوره صفوی دو کاروانسرای شبیه هم نداشتیم.

همچنین هما کرمانیان، پژوهشگر و کارشناس ارشد مرمت ابنیه درسخنانی گفت : مسیرهای فرهنگی از دهه 90 شکل گرفته و شامل راه‌هایی است که بر مبنای اراده بشری و به نوعی دربرگیرنده تعاملات جوامع مختلف و دارای اهمیت اجتماعی هستند. هخامنشیان بنیانگذار راه‌ها بوده‌اند و در دوره سلوکی به اقامتگاه‌های بین راهی و پلیس سواره توجه شد. در دوره ساسانی چاپارخانه‌ها به تکامل رسیدند و پس از اسلام کاروانسراهای زیادی شکل گرفتند و تعاملات اقتصادی قوی ایجاد شدند.

کرمانیان افزود: میراث معماری وابسته به راه 10 طبقه‌بندی دارد که شامل ساباط، رباط، کاربات، کاروانسرا، خان، آب‌انبار، چاه‌خانه، میل‌های راهنما، مهمانخانه و راهوند است. در دوره ساسانی این عناصر مورد توجه خاص بودند و عصر طلایی کاروانسراها دردوره صفوی بوده است. درعین حال در دوره معاصر با ورود عناصر نقلیه کاروانسراها متروک می‌شوند.

همچنین دراین نشست، فرامرز پارسی، معمار و پژوهشگر درسخنانی عنوان کرد: راه را می‌توان از پایه‌های مدنیت دانست و مدنیت تنها وابسته به شهرها نیست و راه گاهی خود زاینده شهر و عامل توسعه آن است.

پارسی با تاکید بر کمبود محسوس منابع مکتوب درحوزه راه گفت: راه یک مفهوم است نه کالبد صرف و شامل مسیر حرکتی و ابنیه و عناصر وابسته درکنار هم و قابل ثبت ملی شدن است.

این معمار با تاکید بر اینکه راه‌آهن نه تنها حاصل مدرنیته بلکه حامل آن نیز هست، افزود: راه‌آهن توانسته رویکردهای مدرن و امکانات زندگی مدرن را وارد شهرها کند و منجر به تغییرات در زیرساخت‌های تمدنی شود.

این پژوهشگر تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از ساختمان‌های جنبی ایستگاه‌های ریلی رها شده تغییر نما داده‌اند که این امر نتیجه مداخلات غیر اصولی است. این بناهای رها شده می‌توانند تبدیل به هتل و مرمت شوند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ایران جهان

شمال غرب

  • تبریز

    دوشنبه

    ۸ خرداد ۱۳۹۶
  • ۲۳°
  • احتمال باران
آب و هوا

پایگاه اطلاع رسانی ائل

سرویس : اقتصادی , شناسه خبر : ۵۳۵۱۳

تلاش برای ثبت جهانی راه‌آهن جمهوری اسلامی

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی راه‌آهن از تلاش برای ثبت جهانی راه‌آهن جمهوری اسلامی در مدیریت جدید این شرکت خبر داد.

به گزارش ائل به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، وحیدعلی قارداشی، در نشست چهارم معماری راه با عنوان مروری بر ارزش‌های ماندگار و میراث فرهنگی در راه‌های کشور گفت : در دوره مدیریت اخیر شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی چندین پروژه شروع شده که یکی شناخت سازه‌های راه‌آهن بوده و درکنارش برای ثبت جهانی راه‌‌آهن به عنوان اقدامی بنیادین به جای پرداختن به تک تک المان‌ها تلاش شده است و اینکه درصددیم گردشگری ریلی را توسعه دهیم و موزه ریلی را نیز راه‌اندازی کنیم.
قارداشی با بیان اینکه تلفیق وزارتخانه‌های راه و مسکن برای دولت تدبیر و امید فرصتی بود تا از توان معماران و شهرسازان خادم در راه‌آهن برای طراحی جذاب‌تر ایستگاه‌های راه‌آهن استفاده شود، گفت: بسیاری از بناهای معاصر کلنگی ساخته شده‌اند و سال‌های بعد ارزش تاریخی نخواهند داشت.

همچنین در این نشست، اسکندر مختاری، معمار و پژوهشگر در سخنانی تاکید کرد: تا زمانی که مسخ نفت و تکنولوژی نبودیم ، نگاه آمایشی به سرزمین داشتیم. فلات ایران ترکیب دشت و کوه است و انسان گذشته موانع را به مواهب تبدیل می‌کرده است. اقدام آریایی با ورود به فلات ایران به انتخابی اصلح دست زدند و شناخت سرزمین اصلی‌ترین عامل حیات درایران قبل از اختراع خط بوده است.

مختاری با بیان اینکه تاسیسات راه در ایران زمان هخامنشیان ایجاد شد، افزود: جستجو برای یافتن سرزمین‌های جدید، مبادله کالا و جنگ درکنار تعامل فرهنگی از عوامل اصلی ایجاد راه بوده است. راه درگذشته عملکردی چون اینترنت داشته و مردم و فرهنگ‌ها را به هم مرتبط می‌کرده است.

این معمار با تاکید بر اینکه شهر، زاده راه است، گفت : بزرگترین دستاورد راه، شهر است و اگر شهرها شکل گرفته‌اند به دلیل راه‌های ارتباطی بوده و اهمیت راه تا آنجاست که الواح پیروزی شاهان و فرامین آنها بر روی تاسیسات راه قرار می‌گرفته است.

این پژوهشگر با بیان اینکه تاسیسات راه در دوره‌های مختلف تنوع زیادی یافته و به شکل‌های آب‌انبار، قدمگاه، دارالضیافه، رباط و کاروانسرا متجلی بوده، افزود: تاسیسات راه دارای تنوع مکانی، تاریخی و سبکی هستند و کاروانسراها را می‌توان طبقه بندی کرد.

وی با بیان اینکه معماری راه در دوره صفوی شانیت یافت، گفت: در دوره صفوی دو کاروانسرای شبیه هم نداشتیم.

همچنین هما کرمانیان، پژوهشگر و کارشناس ارشد مرمت ابنیه درسخنانی گفت : مسیرهای فرهنگی از دهه 90 شکل گرفته و شامل راه‌هایی است که بر مبنای اراده بشری و به نوعی دربرگیرنده تعاملات جوامع مختلف و دارای اهمیت اجتماعی هستند. هخامنشیان بنیانگذار راه‌ها بوده‌اند و در دوره سلوکی به اقامتگاه‌های بین راهی و پلیس سواره توجه شد. در دوره ساسانی چاپارخانه‌ها به تکامل رسیدند و پس از اسلام کاروانسراهای زیادی شکل گرفتند و تعاملات اقتصادی قوی ایجاد شدند.

کرمانیان افزود: میراث معماری وابسته به راه 10 طبقه‌بندی دارد که شامل ساباط، رباط، کاربات، کاروانسرا، خان، آب‌انبار، چاه‌خانه، میل‌های راهنما، مهمانخانه و راهوند است. در دوره ساسانی این عناصر مورد توجه خاص بودند و عصر طلایی کاروانسراها دردوره صفوی بوده است. درعین حال در دوره معاصر با ورود عناصر نقلیه کاروانسراها متروک می‌شوند.

همچنین دراین نشست، فرامرز پارسی، معمار و پژوهشگر درسخنانی عنوان کرد: راه را می‌توان از پایه‌های مدنیت دانست و مدنیت تنها وابسته به شهرها نیست و راه گاهی خود زاینده شهر و عامل توسعه آن است.

پارسی با تاکید بر کمبود محسوس منابع مکتوب درحوزه راه گفت: راه یک مفهوم است نه کالبد صرف و شامل مسیر حرکتی و ابنیه و عناصر وابسته درکنار هم و قابل ثبت ملی شدن است.

این معمار با تاکید بر اینکه راه‌آهن نه تنها حاصل مدرنیته بلکه حامل آن نیز هست، افزود: راه‌آهن توانسته رویکردهای مدرن و امکانات زندگی مدرن را وارد شهرها کند و منجر به تغییرات در زیرساخت‌های تمدنی شود.

این پژوهشگر تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از ساختمان‌های جنبی ایستگاه‌های ریلی رها شده تغییر نما داده‌اند که این امر نتیجه مداخلات غیر اصولی است. این بناهای رها شده می‌توانند تبدیل به هتل و مرمت شوند.