تلگرام
کانال ائل در تلگرام
دنبال کنید

واکاوی استفاده از یک واژه؛

زبان ترکی یا آذری؟!/ امام روح الله چه می گویند؟!

رضاخانی که کشف حجاب را از ترکیه الگو گرفت، تنها به این مورد بسنده نکرد بلکه مانند مصطفی کمال پاشا که زبان \\\"کردی\\\" را در عمل ممنوع اعلام کرده بود، وی نیز به مقابله با زبان \\\"ترکی\\\" پرداخت. گذشته از این او با همین الگو به لاتین کردن الفبای فارسی نیز علاقه داشت، اما شاید یکی از علت هایی که نتوانست به مقابله با الفبای قرآنی ملت ایران بپردازد، تعمیق روابطی ادبی و در نهایت سیاسی مردم آذربایجان با ترکیه بود.

زبان ترکی یا آذری؟!/ امام روح الله چه می گویند؟!

ائل/ احمدرضا نظری؛

بعد از گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی و اکنون که در آستانه 38امین سالگرد آن پیروزی شیرین هستیم، برخی از تفکرات که ادامه ی تفکر استعماری پهلوی است،جای بسی تعجب دارد. یکی از این مسایل ادامه‌ی تفکر منحرف "یک زبان، یک ملت" ی رضاخان است. ضد اندیشه ای که تمایل دارد با بازتعریف _زبان قومیت‌ها_ خصوصا مردم آذربایجان، آن را در قالب "آذری" یکی از شاخه‌های زبان پارسی قدیم تعریف کند یا حداقل فراموشی زبان آذری و جایگزینی زبان ترکی را القا کند. اندیشه ای که جای پای کسروی و تقی زاده به راحتی در آن دیده می‌شود.

حالا اگر به دقت تاریخی خود بیفزاییم، الگوی این حرکت رضاخان را در همین کشور همسایه ترکیه پیدا می کنیم. رضاخانی که کشف حجاب را از ترکیه الگو گرفت، تنها به این مورد بسنده نکرد  بلکه مانند مصطفی کمال پاشا که زبان "کردی" را در عمل ممنوع اعلام کرده بود، وی نیز به مقابله با زبان "ترکی" پرداخت. گذشته از این او با همین الگو به لاتین کردن الفبای فارسی نیز علاقه داشت، اما شاید یکی از علت هایی که نتوانست به مقابله با الفبای قرآنی ملت ایران بپردازد، تعمیق روابطی ادبی و در نهایت سیاسی  مردم آذربایجان با ترکیه بود.

حال یکی از فرصت های توسعه فضای مجازی که رفته رفته بر کاربردهای آن افزوده شد پدیده ای به نام "جستجو"بوده است. جستجویی که می‌تواند از بین صدها کتاب یا یک عمر پر برکت مثل زندگی امام روح‌الله برایمان کلمه ای را پیدا کند.

برای مثال در برنامه اندرویدی"به سوی نور" که همان صحیفه نور امام خمینی (ره) است و با همت "مرکز اطلاع رسانی غدیر" تولید و عرضه شده است، به جستجوی واژه آذری بپردازیم: جز اشاراتی که به آیت‌الله آذری قمی و حجت الاسلام احمد آذری است، اشاراتی به زبانی یا قومی به این نام یافت نمی‌شود.

اما اگر در همین برنامه اندویدی به جستجوی کلمه "ترک" بپردازیم، به نتایج جالبی دست

 می‌یابیم:

صفحه 79 جلد 9: ...اسلام برنامه‌اش است که مابین فقیر و غنی و نمی‌دانم  ترک و لر  فرق نگذار، همه برادر و همه برابر و برای همه است و شما همین نهضتی که دارید، نهضت اسلامی با همان نیت اسلامی و نهضت اسلامیش ادامه بدهید...

صفحه 17 جلد 9: ... از اول پیروزی انقلاب تا کنون در هر موقعیتی که پیش آمده است اعلام کرده‌ایم که در اسلام کرد و ترک و فارس و بلوچ و لر و ترکمن و غیر اینها مطرح نیست. اسلام برای همه است و ...

صفحه 235 جلد5: ... و من به همه اقشار ملت، به تمام عرض میکنم که در اسلام هیچ امتیازی بین اشخاص غیر غنی و اشخاص سفید و سیاه، اشخاص مختلف، سنی و شیعه، عرب و عجم و ترک و غیرترک به هیچ وجه امتیازی ندارند. قرآن کریم امتیاز را به عدالت وبه تقوا دانسته است،...

صفحه 280 جلد12: ...این نژادپرستی و گروه پرستی بین مسلمین رشد کرده است. عرب‌ها در مقابل عجم‌ها و ترک‌ها قرار دارند و عجم‌ها را در مقابل عرب‌ها و ترک‌ها را در مقابل دیگران و همه نژادها در مقابل هم. اینکه من مکرر عرض می‌کنم که این ملی گرایی اساس بدبختی مسلمین است، برای این است که این ملی گرایی، ملت ایران را در مقابل سایر ملت‌های مسلمین قرار می‌دهد...


نگارنده در ادامه‌ی همین یادداشت به نقل قول‌هایی از رهبری و برخی شبهات مطرحه در این حوزه خواهد پرداخت.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ایران جهان

شمال غرب

  • تبریز

    سه شنبه

    ۳۰ آبان ۱۳۹۶
  • ۱۰°
  • بارانی
آب و هوا

پایگاه اطلاع رسانی ائل

سرویس : فرهنگی , شناسه خبر : ۵۲۱۵۷

واکاوی استفاده از یک واژه؛

زبان ترکی یا آذری؟!/ امام روح الله چه می گویند؟!

رضاخانی که کشف حجاب را از ترکیه الگو گرفت، تنها به این مورد بسنده نکرد بلکه مانند مصطفی کمال پاشا که زبان \\\"کردی\\\" را در عمل ممنوع اعلام کرده بود، وی نیز به مقابله با زبان \\\"ترکی\\\" پرداخت. گذشته از این او با همین الگو به لاتین کردن الفبای فارسی نیز علاقه داشت، اما شاید یکی از علت هایی که نتوانست به مقابله با الفبای قرآنی ملت ایران بپردازد، تعمیق روابطی ادبی و در نهایت سیاسی مردم آذربایجان با ترکیه بود.

ائل/ احمدرضا نظری؛

بعد از گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی و اکنون که در آستانه 38امین سالگرد آن پیروزی شیرین هستیم، برخی از تفکرات که ادامه ی تفکر استعماری پهلوی است،جای بسی تعجب دارد. یکی از این مسایل ادامه‌ی تفکر منحرف "یک زبان، یک ملت" ی رضاخان است. ضد اندیشه ای که تمایل دارد با بازتعریف _زبان قومیت‌ها_ خصوصا مردم آذربایجان، آن را در قالب "آذری" یکی از شاخه‌های زبان پارسی قدیم تعریف کند یا حداقل فراموشی زبان آذری و جایگزینی زبان ترکی را القا کند. اندیشه ای که جای پای کسروی و تقی زاده به راحتی در آن دیده می‌شود.

حالا اگر به دقت تاریخی خود بیفزاییم، الگوی این حرکت رضاخان را در همین کشور همسایه ترکیه پیدا می کنیم. رضاخانی که کشف حجاب را از ترکیه الگو گرفت، تنها به این مورد بسنده نکرد  بلکه مانند مصطفی کمال پاشا که زبان "کردی" را در عمل ممنوع اعلام کرده بود، وی نیز به مقابله با زبان "ترکی" پرداخت. گذشته از این او با همین الگو به لاتین کردن الفبای فارسی نیز علاقه داشت، اما شاید یکی از علت هایی که نتوانست به مقابله با الفبای قرآنی ملت ایران بپردازد، تعمیق روابطی ادبی و در نهایت سیاسی  مردم آذربایجان با ترکیه بود.

حال یکی از فرصت های توسعه فضای مجازی که رفته رفته بر کاربردهای آن افزوده شد پدیده ای به نام "جستجو"بوده است. جستجویی که می‌تواند از بین صدها کتاب یا یک عمر پر برکت مثل زندگی امام روح‌الله برایمان کلمه ای را پیدا کند.

برای مثال در برنامه اندرویدی"به سوی نور" که همان صحیفه نور امام خمینی (ره) است و با همت "مرکز اطلاع رسانی غدیر" تولید و عرضه شده است، به جستجوی واژه آذری بپردازیم: جز اشاراتی که به آیت‌الله آذری قمی و حجت الاسلام احمد آذری است، اشاراتی به زبانی یا قومی به این نام یافت نمی‌شود.

اما اگر در همین برنامه اندویدی به جستجوی کلمه "ترک" بپردازیم، به نتایج جالبی دست

 می‌یابیم:

صفحه 79 جلد 9: ...اسلام برنامه‌اش است که مابین فقیر و غنی و نمی‌دانم  ترک و لر  فرق نگذار، همه برادر و همه برابر و برای همه است و شما همین نهضتی که دارید، نهضت اسلامی با همان نیت اسلامی و نهضت اسلامیش ادامه بدهید...

صفحه 17 جلد 9: ... از اول پیروزی انقلاب تا کنون در هر موقعیتی که پیش آمده است اعلام کرده‌ایم که در اسلام کرد و ترک و فارس و بلوچ و لر و ترکمن و غیر اینها مطرح نیست. اسلام برای همه است و ...

صفحه 235 جلد5: ... و من به همه اقشار ملت، به تمام عرض میکنم که در اسلام هیچ امتیازی بین اشخاص غیر غنی و اشخاص سفید و سیاه، اشخاص مختلف، سنی و شیعه، عرب و عجم و ترک و غیرترک به هیچ وجه امتیازی ندارند. قرآن کریم امتیاز را به عدالت وبه تقوا دانسته است،...

صفحه 280 جلد12: ...این نژادپرستی و گروه پرستی بین مسلمین رشد کرده است. عرب‌ها در مقابل عجم‌ها و ترک‌ها قرار دارند و عجم‌ها را در مقابل عرب‌ها و ترک‌ها را در مقابل دیگران و همه نژادها در مقابل هم. اینکه من مکرر عرض می‌کنم که این ملی گرایی اساس بدبختی مسلمین است، برای این است که این ملی گرایی، ملت ایران را در مقابل سایر ملت‌های مسلمین قرار می‌دهد...


نگارنده در ادامه‌ی همین یادداشت به نقل قول‌هایی از رهبری و برخی شبهات مطرحه در این حوزه خواهد پرداخت.