تلگرام
کانال ائل در تلگرام
دنبال کنید

رئیس دانشگاه تبریز:

ادبیات کلاسیک عاری از بعدهای اخلاقی، عرفانی و حماسی واقعه عاشورا است

رئیس دانشگاه تبریز گفت: در ادبیات کلاسیک به بعدهای اخلاقی، عرفانی و حماسی عاشورا چنان که باید پرداخته نشده است.

ادبیات کلاسیک عاری از بعدهای اخلاقی، عرفانی و حماسی واقعه عاشورا است

به گزارش ائل به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، دومین همایش بین‌المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان با حضور 16 نفر از شاعران و مداحان ادبیات عاشورایی از کشورهای آذربایجان، ترکیه، گرجستان و جمع کثیری از علاقمندان و فعالان این عرصه در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار ‌شد.

محمدرضا پورمحمدی، رئیس دانشگاه تبریز در این همایش گفت: ادبیات عاشورایی بخشی از ادبیات دینی است که تاریخ آن به 14 قرن پیش برمی‌گردد؛ آنجا که در میدان رزم عاشورا توسط امام حسین(ع) و یاران با وفایش آغاز شد و توسط پیام‌id="657_6" style="background:#ffd700;">رسانان این نهضت عظیم به نسل‌های بعدی منتقل شد.

وی افزود: برای ادبیات عاشورایی، شاعران و نویسندگان زیادی قلم‌فرسایی کرده‌اند؛ نخستین کسی که در رثای امام حسین(ع) شعر سرود، عبیدالله جعفی بود اما در زبان فارسی، فردوسی از اولین شاعرانی بود که برای عاشورا و کربلا شعر سروند، پس از آن شاعران در قرون متمادی این سرایش شعر در مورد عاشورا و امام حسین(ع)را ادامه دادند، کسایی مروزی در قرن 4، قوامی رازی در قرن 6 و محتشم کاشانی در قرن 10  از بزرگ‌ترین این شاعران بودند.

پورمحمدی در ادامه ضمن پرداختن به ادبیات عاشورایی از منظر هنرهای دیگر از قبیل طراحی، نقاشی، فیلم، تئاتر و ... گفت: در قرن حاضر نویسندگان بزرگی چون سید علی موسوی گرمارودی، علی معلم، استاد شهریار، استاد عابد، سید حسن حسینی و قیصر امین‌پور در موضوع شعر فارسی و نیز سخن سرایان بزرگی در زبان ترکی همچون دخیل، منزوی، یحیوی، شکوهی و در حوزه پژوهش و تحقیق، استاد شهید مطهری، دکتر شریعتی،  استاد حکیمی، آیت‌الله شهیدی و استاد محدثی، کارهای خوبی انجام داده‌اند که امیدواریم این شعله عشق حسینی تا آخر در سینه عاشقان خاموش نشود.

وی با اشاره به نقاط قوت و ضعف ادبیات عاشورایی اظهار داشت: از نقاط قوت ادبیات عاشورایی پرداختن قریب به اتفاق شاعران به بخش های مرثیه و تعزیه آن است؛ اما متاسفانه در ادبیات کلاسیک به بعدهای اخلاقی، عرفانی و حماسی عاشورا چنان که باید، پرداخته نشده است و این وظیفه شاعران و نویسندگان است که در این حیطه نیز به تولید آثار فخیم بپردازند.

حجت‌الاسلام مجتبی نظری استاد حوزه و دانشگاه نیز در این همایش گفت: ادبیات عاشورایی و عشق به امام حسین(ع) وقتی ارزشمند است که همراه با عمل باشد؛ یعنی اگر در مورد امام حسین(ع) و عاشورا الفاظی گفته شود ولی قلب آن را همراهی نکند، این الفاظ فاقد ارزش خواهد بود.

این مسوول افزود: بر همین اساس وقتی شاعر رجزی را می‌خواند و هیئت وقتی تعزیه‌داری می‌کند، باید با ماهیت حسین(ع) همخوانی داشته باشد. گریه کردن هم اگر با دریافت درونی فلسفه قیام عاشورا همراه باشد، ارزشمند است.

وی متذکر شد: بهترین نمونه عملی تجلی قیام عاشورا در قلب ها را می توان در مدافعان حرم اهل بیت(ع) پیدا کرد؛ لذا وقتی ما پیام عاشورا را دریافته ایم که همراهی مدافعان حرم در عراق و سوریه برای ما و در دل ما وجود داشته باشد و از شبهه افکنی‌های بی‌مورد دور باشیم.

مدیر موسسه تحققاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز هم در این همایش گفت: هدف ما از برگزاری چنین همایشی در یک محفل علمی، این است که بتوانیم هویت اصلی منطقه‌ی آذربایجان را نشان دهیم.

 احمد فرشبافیان، دبیر این همایش نیز افزود: دانشگاه یک محل علمی است اما این علم هم اگر با فیوضات اهل بیت همراه نباشد، ثمری نخواهد داد.

وی گفت: آذربایجان بدون مکتب عاشورایی در ذهن هم تصور نمی‌شود، از این رو در این صحنه‌ تاخت و تاز عالم و در مقابل تروریسم باید ما عاشقان مکتب عاشورایی توسط این نقطه‌ اتحاد، یکدیگر را بیمه کنیم.

در این همایش سه نفر از مداحان ایران و آذربایجان به مداحی پرداخته و دو شاعر ایرانی-آذربایجانی نیز شعرخوانی کردند همچنین قطعات عاشورایی نیز توسط گروه‌های همخوان اجرا شد.

در این همایش از 23  نفر شاعر، مداح و محقق داخلی و خارجی شعر عاشورایی آذربایجان، سه هیئت‌ مذهبی تبریز و یک هیئت دانشجویی تجلیل شد.


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

ایران جهان

شمال غرب

  • تبریز

    جمعه

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
  • ۶°
  • مه
آب و هوا

پایگاه اطلاع رسانی ائل

سرویس : فرهنگی , سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ ۱۴:۲۵:۲۵ شناسه خبر : ۴۹۳۳۳

رئیس دانشگاه تبریز:

ادبیات کلاسیک عاری از بعدهای اخلاقی، عرفانی و حماسی واقعه عاشورا است

رئیس دانشگاه تبریز گفت: در ادبیات کلاسیک به بعدهای اخلاقی، عرفانی و حماسی عاشورا چنان که باید پرداخته نشده است.

به گزارش ائل به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، دومین همایش بین‌المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان با حضور 16 نفر از شاعران و مداحان ادبیات عاشورایی از کشورهای آذربایجان، ترکیه، گرجستان و جمع کثیری از علاقمندان و فعالان این عرصه در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار ‌شد.

محمدرضا پورمحمدی، رئیس دانشگاه تبریز در این همایش گفت: ادبیات عاشورایی بخشی از ادبیات دینی است که تاریخ آن به 14 قرن پیش برمی‌گردد؛ آنجا که در میدان رزم عاشورا توسط امام حسین(ع) و یاران با وفایش آغاز شد و توسط پیام‌id="657_6" style="background:#ffd700;">رسانان این نهضت عظیم به نسل‌های بعدی منتقل شد.

وی افزود: برای ادبیات عاشورایی، شاعران و نویسندگان زیادی قلم‌فرسایی کرده‌اند؛ نخستین کسی که در رثای امام حسین(ع) شعر سرود، عبیدالله جعفی بود اما در زبان فارسی، فردوسی از اولین شاعرانی بود که برای عاشورا و کربلا شعر سروند، پس از آن شاعران در قرون متمادی این سرایش شعر در مورد عاشورا و امام حسین(ع)را ادامه دادند، کسایی مروزی در قرن 4، قوامی رازی در قرن 6 و محتشم کاشانی در قرن 10  از بزرگ‌ترین این شاعران بودند.

پورمحمدی در ادامه ضمن پرداختن به ادبیات عاشورایی از منظر هنرهای دیگر از قبیل طراحی، نقاشی، فیلم، تئاتر و ... گفت: در قرن حاضر نویسندگان بزرگی چون سید علی موسوی گرمارودی، علی معلم، استاد شهریار، استاد عابد، سید حسن حسینی و قیصر امین‌پور در موضوع شعر فارسی و نیز سخن سرایان بزرگی در زبان ترکی همچون دخیل، منزوی، یحیوی، شکوهی و در حوزه پژوهش و تحقیق، استاد شهید مطهری، دکتر شریعتی،  استاد حکیمی، آیت‌الله شهیدی و استاد محدثی، کارهای خوبی انجام داده‌اند که امیدواریم این شعله عشق حسینی تا آخر در سینه عاشقان خاموش نشود.

وی با اشاره به نقاط قوت و ضعف ادبیات عاشورایی اظهار داشت: از نقاط قوت ادبیات عاشورایی پرداختن قریب به اتفاق شاعران به بخش های مرثیه و تعزیه آن است؛ اما متاسفانه در ادبیات کلاسیک به بعدهای اخلاقی، عرفانی و حماسی عاشورا چنان که باید، پرداخته نشده است و این وظیفه شاعران و نویسندگان است که در این حیطه نیز به تولید آثار فخیم بپردازند.

حجت‌الاسلام مجتبی نظری استاد حوزه و دانشگاه نیز در این همایش گفت: ادبیات عاشورایی و عشق به امام حسین(ع) وقتی ارزشمند است که همراه با عمل باشد؛ یعنی اگر در مورد امام حسین(ع) و عاشورا الفاظی گفته شود ولی قلب آن را همراهی نکند، این الفاظ فاقد ارزش خواهد بود.

این مسوول افزود: بر همین اساس وقتی شاعر رجزی را می‌خواند و هیئت وقتی تعزیه‌داری می‌کند، باید با ماهیت حسین(ع) همخوانی داشته باشد. گریه کردن هم اگر با دریافت درونی فلسفه قیام عاشورا همراه باشد، ارزشمند است.

وی متذکر شد: بهترین نمونه عملی تجلی قیام عاشورا در قلب ها را می توان در مدافعان حرم اهل بیت(ع) پیدا کرد؛ لذا وقتی ما پیام عاشورا را دریافته ایم که همراهی مدافعان حرم در عراق و سوریه برای ما و در دل ما وجود داشته باشد و از شبهه افکنی‌های بی‌مورد دور باشیم.

مدیر موسسه تحققاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز هم در این همایش گفت: هدف ما از برگزاری چنین همایشی در یک محفل علمی، این است که بتوانیم هویت اصلی منطقه‌ی آذربایجان را نشان دهیم.

 احمد فرشبافیان، دبیر این همایش نیز افزود: دانشگاه یک محل علمی است اما این علم هم اگر با فیوضات اهل بیت همراه نباشد، ثمری نخواهد داد.

وی گفت: آذربایجان بدون مکتب عاشورایی در ذهن هم تصور نمی‌شود، از این رو در این صحنه‌ تاخت و تاز عالم و در مقابل تروریسم باید ما عاشقان مکتب عاشورایی توسط این نقطه‌ اتحاد، یکدیگر را بیمه کنیم.

در این همایش سه نفر از مداحان ایران و آذربایجان به مداحی پرداخته و دو شاعر ایرانی-آذربایجانی نیز شعرخوانی کردند همچنین قطعات عاشورایی نیز توسط گروه‌های همخوان اجرا شد.

در این همایش از 23  نفر شاعر، مداح و محقق داخلی و خارجی شعر عاشورایی آذربایجان، سه هیئت‌ مذهبی تبریز و یک هیئت دانشجویی تجلیل شد.